Jak zachęcić dziecko do picia wody?

Jak zachęcić dziecko do picia wody?

Woda jest podstawowym składnikiem, który podtrzymuje organizm przy życiu. W skrócie bez niej nie mielibyśmy szans istnieć! Wynika z tego, że picie wody jest dożywotnim obowiązkiem człowieka w każdym wieku. Jednakże wody są różne. Nie wszystkie nadają się do spożycia przez dzieci. Ponadto są dzieci, które wody nie akceptują… Jaką wodę dla dzieci wybierać? Jak zachęcić dziecko do picia wody?

Ile wody powinny pić dzieci?

Zapotrzebowanie na wodę zależy od kilku czynników, tj. wiek, skład diety, temperatura otoczenia czy codzienna aktywność fizyczna. Jak to wygląda u dzieci? W zależności od wieku całkowite zapotrzebowanie na płyny u dzieci jest następujące:

  • Niemowlęta potrzebują 800-1000 ml wody na dobę.
  • Dzieci w wieku 1-3 potrzebują 1250 ml wody na dobę
  • Dzieci w wieku 4-6 potrzebują 1600 ml wody na dobę
  • Dzieci w wieku 7-9 potrzebują 1750 ml wody na dobę
  • Chłopcy w wieku 10-12 potrzebują 2100 ml wody na dobę
  • Chłopcy w wieku 13-15 potrzebują 2350 ml wody na dobę
  • Chłopcy w wieku 16-18 potrzebują 2500 ml wody na dobę
  • Dziewczęta w wieku 10-12 potrzebują 1900 ml wody na dobę
  • Dziewczęta w wieku 13-15 potrzebują 1950 ml wody na dobę
  • Dziewczęta w wieku 16-18 potrzebują 2000 ml wody na dobę

Ilość wody odnosi się do całkowitego zapotrzebowania. Część wody dostarczamy w postaci owoców, warzyw, zup, herbat czy innych napoi.

Jaka woda dla dziecka?

jak zachęcić dziecko do picia wody

Wodę można pozyskiwać z różnych źródeł- z kranu (woda wodociągowa) oraz z butelki (wody mineralne, źródłowe, stołowe i lecznicze).

Woda wodociągowa leci z każdego domowego kranu. Woda ta pozyskiwana jest z wód powierzchniowych i  zanim trafi do naszego kranu jest oczyszczana, a jej jakość jest ściśle kontrolowana przez wyższe instytucje. Badania wody z poszczególnych ujęć powinny być regularnie publikowane do informacji publicznej na stronie Głównej Inspekcji Sanitarnej. Jakość wody wodociągowej i zawartość w niej chociażby ołowiu czy innych metali ciężkich zależy także od stanu naszej instalacji. Dlatego jeżeli masz wątpliwości warto pozyskując wodę z kranu, odkręcić kurek, poczekać 2 minuty i dopiero pobierać wodę. Wcześniejsze opuszczenie wody zredukuje ryzyko zwiększonego zanieczyszczenia wody potencjalnymi metalami ciężkimi.

Woda mineralna jest wodą wydobywaną ze źródeł podziemnych. Charakteryzuje się czystością chemiczno-mikrobiologiczną oraz wysoką zawartością składników mineralnych, dzięki czemu wykazuje pozytywny wpływ na organizm. W zależności od ilości zawartych w niej minerałów wyróżnia się wody wysokozmineralizowane (>1500 mg/l), średniozmineralizowane (500-1500 mg/l), niskozmineralizowane (<500 mg/l).

Woda źródlana jest pierwotnie czystą pod względem chemicznym i mikrobiologicznym wodą podziemną, której właściwości mineralne nie różnią się od wody wodociągowej.

Woda stołowa to woda źródlana z dodatkiem wody mineralnej lub składników mineralnych.

Jaka woda dla dziecka?

Woda przeznaczona dla dzieci powinna być jak najbardziej czysta, o odpowiednim składzie mineralnym. Niemowlętom i dzieciom do 3 roku życia zaleca się spożywanie wody źródlanej, która zawiera mniej niż 500 mg składników mineralnych w litrze. Z tym, że dzieciom powyżej 1 roku życia dopuszcza się także picie wody średniozmineralizowanej o stopniu mineralizacji maksymalnie 1500 mg/l. Obniżony stopień mineralizacji wód dla dzieci wynika z faktu, ze małe dzieci, szczególnie niemowlęta mają mniejszą zdolność wydalania nadmiaru rozpuszczonych składników mineralnych wraz z moczem. Ponadto można podawać wodę wodociągową, po wcześniejszym jej zagotowaniu.

Jak zachęcić dziecko do picia wody?

Woda stanowi niezbędny składnik diety osób w  każdym wieku, w tym dzieci. To właśnie czysta woda jest rekomendowanym napojem dla maluchów. W 1 roku życia nie powinno podawać się dziecku soków, nawet tych 100%. Bardziej korzystne jest podanie całych owoców. Sok jest skoncentrowanym źródłem cukru, który przyczynia się do rozwoju chociażby próchnicy. Znowu dzieciom w wieku 1-3 lata można wprowadzać do diety soki, ale w ilości nie większej niż 120-150 ml dziennie.

Zdaje sobie sprawę, że są dzieci które wody nie lubią. Co wtedy? Jak zachęcić dziecko do picia wody?

Rodzicu bądź przykładem!

Nawyki żywieniowe wynosimy z domu od małego. Dla każdego malucha to właśnie rodzic jest autorytetem. Jeżeli mama z tatą chętnie po wodę sięgają i piją maluch też będzie 😉

Niech w domu króluje tylko woda!

Jeżeli w  domu będzie tylko woda, to automatycznie każdy będzie pił wodę. Kropka.

Rozmawiaj z dzieckiem!

Od małego należy z dzieckiem rozmawiać dostosowując słowa do jego wieku. Warto już od małego tłumaczyć dlaczego woda jest tak dla nas ważna i trzeba ją pić:)

Kup atrakcyjny bidon/szklankę do picia wody

Zauważyłam u mojego Kubusia, że atrakcyjne naczynie działa cuda. Ze swojego magicznego kubka ze słomką wypije nawet mleko z kurkumą i czosnkiem w czasie przeziębienia. Gdybym dała mu to w normalnym czy jakimkolwiek innym kubku to by nie przeszło (sprawdzałam to)  🙂

Wypróbuj wodę smakową

Może się zdarzyć, że dziecku nie będzie smakować woda. Spotykam dorosłych, którym smak samej wody również nie podchodzi. Jednak zawsze zachęcam, żeby próbować różnych wód dostępnych na rynku. Charakteryzują się bowiem różnym smakiem. Jeżeli jednak żadna woda dziecku nie posmakuje, może warto spróbować z wodami smakowymi. Nie mam tu jednak na myśli przemysłowych wód smakowych, które są wzbogacane aromatami i słodzone dużą ilością cukru!

Spróbuj przygotowywać w dzbanku domową wodę, którą dziecko będzie mogło zabrać ze sobą w bidonie. Moje propozycje:

  • Woda truskawkowa– W dzbanku umieść garść pokrojonych w plastry truskawek, liść mięty, oraz łyżeczkę modu. Dolej wodę i wymieszaj.
  • Woda cytrynowa– W dzbanku umieść sok z  połowy cytryny, łyżeczkę miodu, miętę. Dolej wodę i wymieszaj.
  • Woda owocowa– W dzbanku umieść mix owoców (truskawki, borówki, maliny, jabłko, arbuz itp.). Dolej wody i wymieszaj.

A ty jaki masz sposób, aby zachęcić dziecko do picia wody? Będę wdzięczna jeżeli podzielisz się swoim sposobem w komentarzu:)

Bibliografia:

AAp 2017, ESPGHAN 2017, PTGHIZD 2014

Jarosz M. i wsp, Normy żywienia dla populacji Polski 2017

Rudnicka A., Hozynasz K., Praktyczne aspekty wyboru wody w żywieniu zdrowych niemowląt i młodszych dzieci, Pediatr Med Rodz 2018, 14 (1), p. 33–46

 


Related Posts

by niejadek zjadł obiadek…

by niejadek zjadł obiadek…

Wśród rosnącej ilości nadwagi i otyłości wśród dzieci, wciąż istnieje jeszcze odwrotny problem niejadków, a więc dzieci, które jedzą nie chętnie lub bardzo mało. Jak sobie z nimi radzić i co może stanowić przyczynę takiego zachowania u dzieci??   Dziecko rozwija się etapami, w około […]

Paluchy chlebowe

Paluchy chlebowe

Pamiętasz mój poprzedni post dotyczący metody BLW, gdzie polecałam książkę „Metoda żywieniowa BLW- daj dziecku wybór” autorstwa Magdaleny Jarzyna- Jendrzejewskiej i Ewy Sypnik- Pogorzelskiej? Dziś chce podzielić się z tobą świetnym przepisem właśnie z tej książki. Paluchy chlebowe- przepis Składniki: 2 szklanki dowolnej mąki ( […]