Czego potrzebują nasze dzieci?

Czego potrzebują nasze dzieci?
Plan żywieniowy naszego dziecka powinien być jak najbardziej urozmaicony, regularny i pełnowartościowy. Na co zwracać szczególną uwagę przy projektowaniu diety naszego malucha?

Plan posiłków

Małe łakomczuchy powinny jeść 5 posiłków dziennie w równych odstępach czasu (co 3-4 godziny). Posiłki najlepiej aby były spożywane przy stole, z dala od rzeczy, które mogłyby dekoncentrować w trakcie posiłku. Śniadanie powinno być spożywane do 30 minut po wstaniu, a kolacja 2-3 godziny przed snem. 
 
Składniki odżywcze 
 
Bardzo ważną kwestią jest, aby dziecko wraz z posiłkami, dostarczało organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych jak pełnowartościowe białko, tłuszcz, węglowodany oraz witaminy i sole mineralne (szczególnie żelazo i wapń). 
 
W diecie dziecka nie może zabraknąć węglowodanów, które są głównym źródłem energii dla mózgu i mięśni. Udział energii z węglowodanów powinien wynosić od 50-70%, w tym mniej niż 10% z cukrów prostych, dodawanych celowo do żywności. W diecie naszej pociechy powinny królować produkty będące źródłem węglowodanów złożonych jak pełnoziarniste pieczywo, kasze, makarony. 
 
Nie bójmy się podawać dziecku tłuszczu, gdyż jest on nie tylko źródłem energii, ale również witamin- A,D,E,K oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Tłuszcze powinny stanowić  20-35 % całodobowej energii. Jednakże źródłem tłuszczu dla dziecka powinny stać się głównie oleje roślinne tłoczone na zimno i ryby, które są bogatym źródłem NNKT, których organizm samodzielnie nie wytwarza, a są niezbędne w procesie wzrostu młodego organizmu. Ograniczyć natomiast należy tłuszcze pochodzenia zwierzęcego jak tłuste gatunki mięs, tłuste mleko, gdyż przyczyniają się one do rozwoju otyłości oraz chorób sercowo-naczyniowych. Jednakże od czasu do czasu, smarujmy kromkę chleba naszej pociechy masłem, gdyż jest ono bogatym źródłem witaminy A. Nie unikajmy również serów żółtych, skoncentrowanego źródła wapnia.
 
Dzienna racja pokarmowa powinna dostarczać również 15% energii z  białek.  Powinno być to białko pełnowartościowe zawarte w chudych gatunkach mięs, ryb oraz nabiale.
 
Błonnik, który wspiera perystaltykę jelit oraz napędza przemianę materii powinien być spożywany w ilościach od 10 g (dzieci w wieku 1-3 lat), przez 14 g (dzieci w wieku 4-6 Lat) do 19 g (dzieci w wieku 10-15 lat) dziennie. Produkty bogate w błonnik to pełnoziarniste pieczywo, kasze, pełnoziarniste makarony, rośliny strączkowe, surowe warzywa, owoce oraz bakalie.
 
Stanowczo ograniczyć należy sól i cukier, które nadmiernie obciążają układ pokarmowy i utrudniają jego prawidłowe działanie. Słodzone napoje, soki oraz słodycze przyczyniają się do próchnicy zębów, nadwagi, zaburzeń łaknienia i zaparć. 
 
Szczególną uwagę powinno zwrócić się na zawartość witaminy D i wapnia w diecie dziecka, gdyż są one niezbędne do prawidłowego rozwoju. Ich niedobór przyczynia się do kruchości kości, osłabienia organizmu, zmniejszenia odporności, występowania wad postawy oraz złego funkcjonowania układu mięśniowego i nerwowego. Witaminę D trudno dostarczyć wraz z produktami spożywczymi, gdyż w większości jest ona wytwarzana w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Dlatego tak ważne jest aby jak najwięcej czasu spędzać z dzieckiem na zewnątrz, a w okresie jesienno- zimowym zwrócić się do lekarza rodzinnego odnośnie jej suplementacji. Dobrym źródłem witaminy D jest tran,  ryby, jaja kurze (żółtko), mięso oraz masło, natomiast wapnia- mleko, sery podpuszczkowe, orzechy, nasiona, pestki, sery twarogowe, warzywa jak jarmuż, natka pietruszki, warzywa strączkowe, owoce suszone ( figi, morele), ryby ( śledź, sardynka) i jaja kurze (żółtko).
 

Related Posts

Rozszerzanie diety niemowlaka krok po kroku

Rozszerzanie diety niemowlaka krok po kroku

Mamo czy wiesz, ze dbając o prawidłowe żywienie twojego dziecka  już od pierwszych dni życia wpływasz na jego zdrowie- psychiczne i fizyczne w wieku dorosłym?! Odpowiednia dieta dziecka przyczynia się do zmniejszenia ryzyka rozwoju lub łagodniejszego przebiegu wielu chorób w przyszłości m.in. cukrzycy typu 2, […]

Kształtowanie nawyków żywieniowych u dzieci

Kształtowanie nawyków żywieniowych u dzieci

Ostatnio miałam przyjemność brać udział w warsztatach tematycznych w Studium treningu personalnego i EMS w ramach projektu Akademia Zdrowia  SL w Sandomierzu. Zostałam zaproszona przez wspaniałą Panią trener- Sylwie Latkowską. Dostałam ważne zadanie, aby opowiedzieć kilka słów na temat zdrowego odżywiania dzieci. Po głębszych przemyśleniach, […]