Cholina w ciąży

Cholina w ciąży

Zdrowa dieta w ciąży najczęściej kojarzy się z sałatką. Jednak w tym artykule przekonam was, że same warzywa nie wystarczą, aby zapewnić zdrowy rozwój płodu. Poznaj znaczenie choliny w ciąży !

Czym jest cholina?

Cholina zaliczana jest do witamin z grupy B. Nazywana inaczej witaminą B4. Występuje w dużej ilości w ludzkich tkankach. Aż 95 % choliny w organizmie człowieka stanowi fosfatydylocholina.

Cholina jest nie tylko dostarczana organizmowi wraz z żywnością. Organizm ludzki ma zdolność do jej wytwarzania z dwóch aminokwasów- seryny i metioniny. Synteza choliny z seryny zachodzi przy udziale kwasu foliowego i witaminy B12.

Cholina- funkcje

Cholina pełni szereg ważnych funkcji w organizmie.  A mianowicie:

  • jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania błon komórkowych;
  • bierze udział w produkcji acetylocholiny, która ma istotne znaczenie dla pracy mózgu,
  • uczestniczy w usuwaniu nadmiernych ilości tłuszczów nasyconych w wątrobie;
  • ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu oddechowego i pracy serca;
  • wpływa na ekspresje genów;
  • niezbędna do prawidłowego funkcjonowania kłębuszków nerkowych.

Cholina w ciąży

Cholina jest bardzo ważna w okresie ciąży. Dlaczego?

Cholina jest niezwykle istotna dla pracy mózgu! Bierze udział w rozwoju układu nerwowego oraz rdzenia kręgowego. Co więcej poprawia funkcje poznawcze u dziecka przez całe życie!!!

Dodatkowo cholina jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania łożyska oraz najprawdopodobniej działa także profilaktycznie wobec rozwoju stanu przedrzucawkowego.

Caudill M. i wsp. zbadali wpływ suplementacji choliną w trzecim trymestrze ciąży na funkcje poznawcze niemowlęcia.  26 kobiet podzielono na grupy. Jedna grupa przyjmowała przez cały trzeci trymestr ciąży aż do porodu  480 mg choliny dziennie, natomiast druga grupa-  930 mg choliny dziennie. Co się okazało?

Szybkość przetwarzania informacji i pamięć wzrokowo-przestrzenna  była znacznie lepsza u niemowląt, których mamy przyjmowały większe dawki choliny!

Cholina zapotrzebowanie w ciąży

Kobiety w ciąży, jak i karmiące piersią mają zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B4.  Kobiety w ciąży powinny dostarczać 450 mg choliny dziennie, natomiast kobiety w okresie laktacji aż 550 mg choliny dziennie. Dla porównania kobiety w okresie rozrodczym potrzebują około 425 mg choliny.

Źródłem choliny dla płodu jest zarówno ta dostarczana wraz z dietą mamy, jak i  fosfatydylocholina produkowana w wątrobie kobiety w ciąży.

Badania wykazały, że spożycie 450-1000 mg choliny dziennie jest bezpieczna, wspiera rozwój płodu i warunkuje prawidłowy przebieg ciąży 🙂

Cholina źródła

Cholina znajduje się zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Jednak większe jej ilości znajdują się w produktach odzwierzęcych. Najlepszymi źródłami choliny są m.in.:

  • żółtka jaj,
  • podroby (wątroba, nerki, serce, mózg),
  • mleko,
  • drożdże,
  • suche nasiona roślin strączkowych,
  • ryby,
  • orzechy

W przypadku kobiet, które nie jedzą pokarmów odzwierzęcych warto włączyć dodatkową suplementację.

Cholina- niedobór i nadmiar

Niedobór choliny w diecie kobiety ciężarnej zwiększa ryzyko powstania wad cewy nerwowej mimo odpowiedniej suplementacji kwasu foliowego. Dodatkowo zwiększa ryzyko rozwoju raka piersi u kobiety oraz choroby nowotworowej u potomstwa.

Jak ze wszystkim, tak samo nadmiar choliny nie jest korzystny dla zdrowia. Cholina powinna być wchłaniana w jelicie cienkim. Jednak w pewnej ilości dostaje się do jelita grubego, gdzie zostaje przekształcona do trimetyloaminy. Znowu trimetyloamina transportowana jest do wątroby, gdzie zostaje przekształcana do tlenku trimetyloaminy. Wysokie stężenie tlenku trimetyloaminy związane jest ze zwiększonym ryzykiem rozwoju chorób układu krążenia.

Nadmiar choliny wiąże się z występowaniem szeregu objawów, tj. nudności, dolegliwości żołądkowo- jelitowe, nadmierna potliwość oraz obniżone ciśnienie krwi.

Bibliografia:

Drews K., Aktywne wspomaganie szlaku folianów- epigenetyczny wpływ choliny i witaminy B12 na rozwój ciąży, Ginekol Pol. 2015, 86, 940-946.

Jarosz M., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Warszawa 2020.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6722688/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29217669/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23637565/


Related Posts

Dieta w ciąży

Dieta w ciąży

  Jeśli właśnie dowiedziałaś się, że będziesz mamą to gratulacje:) Pamiętaj, od teraz dbasz nie tylko o siebie ale również o Twoje dzieciątko. Dlatego jeszcze bardziej musisz zwrócić uwagę na swoją dietę! Kobieta w ciąży nie ma łatwego życia, szczególnie jeśli chodzi o początki tego […]

Słów kilka o wpływie żywienia kobiety w ciąży na zdrowie dziecka

Słów kilka o wpływie żywienia kobiety w ciąży na zdrowie dziecka

Czy wiesz, że zdrowie każdego człowieka zależy aż w 50-60% od prowadzonego stylu życia? Znowu styl życia kobiety w ciąży wpływa nie tylko na jej zdrowie, ale również na prawidłowy rozwój jej dziecka. W literaturze opisano ten fakt pod pojęciem programowania żywieniowego (metabolicznego). Czym jest […]


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *