Dyniowe risotto z jarmużem

Dyniowe risotto z jarmużem

Z moich obserwacji przeciętny Kowalski je zdecydowanie za mało warzyw! Co jest wielkim błędem! Stąd propozycja przepisu na pyszne danie z dynią i jarmużem. Pomijając fakt, że wcześniej należy upiec dynię risotto robi się dosłownie w 30 minut:) Jest to bezdyskusyjnie znakomita propozycja na zdrową i pożywną kolację.

O właściwościach dyni pisałam już tutaj. Dlatego krótki wstęp do tego dania poświęcę jarmużowi.

Dlaczego warto jeść jarmuż?

Sama odkryłam to warzywo dosłownie 3 lata temu. Nigdy wcześniej po nie nie sięgałam. Początkowo nie wiedziałam co mam z nim zrobić. Później tak go pokochałam, że od 2 lat mam go obowiązkowo w przydomowym ogródku. Dlaczego?

Jarmuż należy do warzyw kapustowatych. Choć jest niskokaloryczne ma bardzo wysoką wartość odżywczą. Zawiera bowiem spore ilości wapnia o niezłej biodostępności, żelaza, cynku, magnezu, potasu, fosforu oraz witamin- C i prowiatminy A.

Oprócz tego jest bogaty w związki o charakterze przeciwutleniającym oraz sulforafanu, który  wykazuje właściwości przeciwnowotworowe!

Jak wykorzystać jarmuż w kuchni?

Można wykorzystywać go na surowo- do koktajli i sałatek ( nie każdemu podchodzi jego twarda tekstura) lub po obróbce termicznej jako dodatek do dań mięsnych czy warzywnych. Ponadto bardzo modne ostatnio są chipsy z jarmużu, na które przepis znajdziecie tutaj.

Dyniowe risotto z jarmużem

dyniowe risotto z jarmużem

 

Składniki:

  • 5 łyżek ryżu do sushi
  • 400 g pieczonej dyni
  • 80 g jarmużu
  • łyżka masła klarownego
  • 3 łyżki mleka kokosowego 50 %
  • łyżeczka syropu klonowego
  • łyżeczka natki pietruszki
  • przyprawy: sól morska/himalajska, pieprz, tymianek, cynamon, gałka muszkatołowa

Wykonanie:

  1. Upieczoną dynię pokroić w kostkę.
  2. Ryż ugotować zgodnie z instrukcją podaną na opakowaniu.
  3. Jarmuż opłukać, pozbawić twardych końców i pokroić na mniejsze części.
  4. Na patelni rozgrzać masło i wrzucić pokrojony jarmuż.Smażyć do czasu, aż jarmuż zwiędnie.
  5. Dodać pokrojoną w kostkę dynię, mleko kokosowe, syrop klonowy i przyprawy.Dusić na małym ogniu pod przykryciem około 5 minut.
  6. Dodać ryż i dalej dusić około 2 minuty.
  7. Bezpośrednio przed spożyciem posypać natką pietruszki.

Porcja dla dwóch osób

Wartość odżywcza w porcji:
Wartość energetyczna: 340 kcal
Białko: 7 g
Tłuszcz: 12 g
Węglowodany: 56 g
Błonnik: 8 g

 


Related Posts

Pudding Chia z mlekiem kokosowym

Pudding Chia z mlekiem kokosowym

Przechodząc na zdrową dietę najtrudniej odrzuca się słodycze, nieprawdaż? Nic dziwnego, skoro rodzimy się z preferencją właśnie do tego smaku. Nie martw się są zdrowsze alternatywy deserów. Jednym z nich jest pudding chia z mlekiem kokosowym. Na pewno słyszałeś już o nasionach chia, ponieważ w […]

Trufle z ciecierzycy

Trufle z ciecierzycy

  Zdrowe słodycze do niskokalorycznych nie należą. Ba! Bardzo często mają tyle samo kalorii co ich „nie zdrowe” odpowiedniki. Jednak czy to takie ważne? Dla osoby, która chce schudnąć na pewno. W końcu jeżeli zje więcej kalorii niż potrzebuje, waga będzie stała w miejscu, a […]


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *