Dyniowe risotto z jarmużem

Dyniowe risotto z jarmużem

Z moich obserwacji przeciętny Kowalski je zdecydowanie za mało warzyw! Co jest wielkim błędem! Stąd propozycja przepisu na pyszne danie z dynią i jarmużem. Pomijając fakt, że wcześniej należy upiec dynię risotto robi się dosłownie w 30 minut:) Jest to bezdyskusyjnie znakomita propozycja na zdrową i pożywną kolację.

O właściwościach dyni pisałam już tutaj. Dlatego krótki wstęp do tego dania poświęcę jarmużowi.

Dlaczego warto jeść jarmuż?

Sama odkryłam to warzywo dosłownie 3 lata temu. Nigdy wcześniej po nie nie sięgałam. Początkowo nie wiedziałam co mam z nim zrobić. Później tak go pokochałam, że od 2 lat mam go obowiązkowo w przydomowym ogródku. Dlaczego?

Jarmuż należy do warzyw kapustowatych. Choć jest niskokaloryczne ma bardzo wysoką wartość odżywczą. Zawiera bowiem spore ilości wapnia o niezłej biodostępności, żelaza, cynku, magnezu, potasu, fosforu oraz witamin- C i prowiatminy A.

Oprócz tego jest bogaty w związki o charakterze przeciwutleniającym oraz sulforafanu, który  wykazuje właściwości przeciwnowotworowe!

Jak wykorzystać jarmuż w kuchni?

Można wykorzystywać go na surowo- do koktajli i sałatek ( nie każdemu podchodzi jego twarda tekstura) lub po obróbce termicznej jako dodatek do dań mięsnych czy warzywnych. Ponadto bardzo modne ostatnio są chipsy z jarmużu, na które przepis znajdziecie tutaj.

Dyniowe risotto z jarmużem

dyniowe risotto z jarmużem

 

Składniki:

  • 5 łyżek ryżu do sushi
  • 400 g pieczonej dyni
  • 80 g jarmużu
  • łyżka masła klarownego
  • 3 łyżki mleka kokosowego 50 %
  • łyżeczka syropu klonowego
  • łyżeczka natki pietruszki
  • przyprawy: sól morska/himalajska, pieprz, tymianek, cynamon, gałka muszkatołowa

Wykonanie:

  1. Upieczoną dynię pokroić w kostkę.
  2. Ryż ugotować zgodnie z instrukcją podaną na opakowaniu.
  3. Jarmuż opłukać, pozbawić twardych końców i pokroić na mniejsze części.
  4. Na patelni rozgrzać masło i wrzucić pokrojony jarmuż.Smażyć do czasu, aż jarmuż zwiędnie.
  5. Dodać pokrojoną w kostkę dynię, mleko kokosowe, syrop klonowy i przyprawy.Dusić na małym ogniu pod przykryciem około 5 minut.
  6. Dodać ryż i dalej dusić około 2 minuty.
  7. Bezpośrednio przed spożyciem posypać natką pietruszki.

Porcja dla dwóch osób

Wartość odżywcza w porcji:
Wartość energetyczna: 340 kcal
Białko: 7 g
Tłuszcz: 12 g
Węglowodany: 56 g
Błonnik: 8 g

 


Related Posts

Chleb z nasion

Chleb z nasion

Tego smakowitego i niezwykle ciekawego chlebka nie wymyśliłam sama. Zainspirował mnie przepis jadłonomi. Autorka nazwała go “chlebem zmieniającym życie” i tym mnie przekonała 🙂 Jednak nie mając wszystkich składników zdecydowałam, że przepis zmodyfikuje na swój własny sposób. I tak właśnie powstał chleb z nasion w […]

Pasta z awokado

Pasta z awokado

Awokado to owoc powszechnie dostępny w dużych hipermarketach, jak również małych osiedlowych warzywniakach. Początkowo trudno było mi się do niego przekonać, ze względu na ( według mnie ) mdły smak i zapach. Gdy zaczęłam poszerzać wiedzę na jego temat, wiedziałam, że muszę go polubić. I […]