ALGI- SUPERFOODS

ALGI- SUPERFOODS
W ramach wstępu.O napisaniu na temat alg naprowadziła mnie znajoma, zadając mi pytanie “czy słyszałaś o suplementach diety tj. spirulina i chlorella, co o nich myślisz?” Nie umiałam od razu odpowiedzieć na to pytanie, gdyż nigdy nie miałam z nimi do czynienia i bliżej się nimi nie interesowałam, a to z powodu, iż moje żywienie jest raczej proste, oparte na produktach mało przetworzonych, powszechnie występujących w polskich sklepach, a suplementów diety unikam jak ognia. Jednakże bardzo lubię trudne, nowe dla mnie pytania, gdyż moja ambitność nie pozwala mi na zapomnienie o nich i zmusza mnie do pogłębienia mojej wiedzy. A oto rezultaty!


Algi były pierwszą formą życia na Ziemi. Należą do grupy organizmów plechowych, najczęściej samożywnych, zamieszkujących głównie środowisko wodne. Ciało alg składa się z jednorodnych lub mało różnorodnych komórek, tworzących plechę, która kształtem przypomina łodygę lub liście. Algi powszechnie występują na całej kuli ziemskiej, ale największe ich skupisko znajduję się na półkuli północnej. Wyróżnia się ponad 30 tysięcy gatunków alg, z których najczęściej wykorzystywanymi przez człowieka są spirulina i chlorella


Spirulina ” przyjaciółka odchudzających się”

 
Spirulina to  cyjanobakteria, należąca do grupy niebiesko-zielonych alg, zamieszkująca ciepłe wody alkaliczne (zasadowe) obu Ameryk, Afryki, Azji. Wykorzystywana jako suplement diety,  ze względu na bogate źródło składników odżywczych. Charakteryzuje się jednym z najwyższych zawartości białka o wysokiej strawności-85%. Jest najlepszym źródłem beta-karotenu i kwasów nukleinowych spośród wszystkich pokarmów roślinnych i zwierzęcych. Ponadto zawiera składniki mineralne jak żelazo, potas, magnez, sód, wapń oraz witaminy z gr. B, K,E.

Badania wykazały jej szereg pozytywnych właściwości jak:

  • zmniejszenie poziomu lipoprotein LDL ( złego cholesterolu),
  • Obniżanie ciśnienia krwi,
  • Poprawę funkcjonowania układu odpornościowego, dzięki czemu łagodzi różne rodzaje chorób.
  • oczyszczanie nerek i wątroby z toksyn
  • wspomaganie procesów trawiennych, przez co daje dobre efekty podczas odchudzania
  • działanie przeciwnowotworowe
  • regeneracja komórek układu nerwowego
  • działanie przeciwutleniające, które wpływa na spowolnienie procesów starzenia się
  • regulacja poziomu cukru we krwi


Jednakże jak w każdym produkcie, są też pewne wady. Otóż badania wykazały, iż cyjanobakterie są zdolne do wytwarzania związków niebezpiecznych dla zdrowia człowieka jak rabdomioliza, alkaloid zwany Anatoxin-a oraz neurotoksyny. Anatoxin-a moze powodowac śmiertelne zatrucia,a  wytwarzana jest przez Spirulina (Arthrospira) i Aphanizomenon. Jednakże to czy będzie ona obecna w zakupionym suplemencie zależy od “uczciwości” producenta i pilnowania przez niego jakości produktu.

Spirulina nie może być wykorzystywana jako źródło witaminy B12, gdyż zawarta w niej witamina jest formą nie aktywną dla człowieka. Dotyczy to przede wszystkim wgetarian i wegan, którzy tą witaminę muszą suplementować, gdyż występuje ona w produktach odzwierzęcych.


Spirulina wg FAO (Światowa Organizacja ds. wyżywienia i rolnictwa) 

Spirulina jest efektywna: 1 gram dziennie pomaga w  poprawie ciężkiego niedożywienia u dzieci w kilka tygodni. Ponadto wspomaga rozwój psychiczny oraz funkcje poznawcze dziecka. Zalecana również osobom chorym na HIV/AIDS gdyż wpływa na codzienne lepsze samopoczuciu


Spirulina wg WHO (Światowa Organizacja Zdrowia)


Spirulina jest interesująca pod względem żywieniowym, gdyz jest bogata w białko i żelazo. Ponadto może być spożywana przez dzieci bez żadnego ryzyka. 

Chlorella ” Strażnik cholesterolu”


Chlorella – glon słodkowodny z gromady zielenic. Jest bardzo popularnym produktem spożywczym szczególnie w Azji , w krajach tj. Chiny, Tajwan, Japonia, Korea. Charakteryzuje się zawartością wielu składników odżywczych, w tym dobrze przyswajalne białko roślinne (58%), błonnik,witaminy z gr B, A,C,D, E i K, beta-karoten, żelazo, cynk, potas, wapń, fosfor, magnez, chlorofil, luteina, szeroki zakres związków przeciwutleniających, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe oraz inne bioaktywne substancje. 

Chlorella wzmacnia układ odpornościowy, obniża poziom cholesterolu.Wykazuje pozytywny wpływ na osoby z nowotworami piersi. Badania wykazały, iż połowa z pacjentów z nowotworem, stosująca suplementacje tym glonem potwierdziła jego pozytywny wpływ na samopoczucie, poprawę kondycji fizycznej, poprzez zmniejszenie uczucia zmęczenia i objawów suchości skóry. Długotrwałe stosowanie chlorelli ma również korzystny wpływ na masę kostną oraz mięśniową oraz zmniejsza stres oksydacyjny. Suplementacja chlorellą jest użyteczna w chorobie zwanej sarcopenia, polegającą na niszczeniu mięśni szkieletowych.


Co ja o tym myślę?


Otóż, jak moi stali czytelnicy pewnie już zauważyli, mam neutralne zdanie na temat żywności. Uważam, że jeśli produkt jest przebadany i zaakceptowany przez światowe organizacje ds. żywienia, to może być spożywany, gdyż jest bezpieczny dla zdrowia człowieka. Jak mówiłam wcześniej, suplementów diety unikam, gdyż w mojej racjonalnej i zróżnicowanej diecie nie są mi one potrzebne, a wolę dostarczać składników odżywczych w naturalny sposób. O żywności, a szczególnie jej komponentach  i suplementach mówi się bardzo dużo, wykonuje się szereg badań i wciąż odkrywa się coś nowego. Każdy składnik posiada pozytywny jak i negatywny wpływ na organizm. Algom nie mówię “tak” ani “nie”. Uważam, że jeśli kogoś dieta jest zubożała, z różnych względów, w składniki odżywcze, bez przeszkód może wprowadzić do diety algi, ale w formie suszonej, jak najmniej przetworzonej, bez jakichkolwiek dodatków. W końcu taka forma suplementu jest bliska naturze, nie to co kapsułki z chemicznie wytwarzanymi składnikami mineralnymi i witaminami.  Algi to “dar natury”, a poza tym w krajach Azji są powszechnie spożywane, a nie słyszy się o śmiertelności, czy jakichkolwiek uszczerbkach na zdrowiu z powodu ich stosowania. Osobiście nie próbowałam spiruliny ani chlorelli, ale myślę, że sprawdzę ich działanie, a wtedy na pewno podzielę się moimi obserwacjami.

Literatura:

  • McKeith G., JEsteś tym co jesz, Poznań 2010, 2014
  • http://www.iimsam.org/images/SPIRULINA_AND_THE_UN_MDGs.pdf
  • Cingi C, Conk-Dalay M, Cakli H, Bal C. The effects of spirulina on allergic rhinitis. Eur Arch Otorhinolaryngol. 2008;265(10):1219–23. 
  •  Torres-Duran P V, Ferreira-Hermosillo A, Juarez-Oropeza MA. Antihyperlipemic and antihypertensive effects of Spirulina maxima in an open sample of Mexican population: a preliminary report. Lipids Health Dis. 2007;6:33. 
  • Cox PA, Banack SA, Murch SJ, et al. Diverse taxa of cyanobacteria produce beta-N-methylamino-L-alanine, a neurotoxic amino acid. Proc Natl Acad Sci U S A. 2005;102(14):5074–8. 
  • Watanabe F, Katsura H, Takenaka S, et al. Pseudovitamin B(12) is the predominant cobamide of an algal health food, spirulina tablets. J Agric Food Chem. 1999;47(11):4736–41.
  •  Rellán S, Osswald J, Saker M, Gago-Martinez A, Vasconcelos V. First detection of anatoxin-a in human and animal dietary supplements containing cyanobacteria. Food Chem Toxicol. 2009;47(9):2189–95. PubMed
  • Mazokopakis EE, Karefilakis CM, Tsartsalis AN, Milkas AN, Ganotakis ES. Acute rhabdomyolysis caused by Spirulina (Arthrospira platensis). Phytomedicine. 2008;15(6-7):525–7. 
  • Nakashima Yuya, Ohsawa I., Nishimaki K., Kumamato S., Maruyama I., Suzuki Y., Ohta S., Preventive effects of Chlorella on skeletal muscle atrophy in muscle-specific mitochondrial aldehyde dehydrogenase 2 activity-deficient mice, BMC Complement Altern Med. 2014; 14(1): 390. Published online 2014 October 11
  • Naoto Noguchi, Isao Maruyama, Akira Yamada, The Influence of Chlorella and Its Hot Water Extract Supplementation on Quality of Life in Patients with Breast CancerEvid Based Complement Alternat Med. 2014; 2014: 704619. Published online 2014 March 2
  • Jung Hyun Kwak, Seung Han Baek, Yongje Woo, Jae Kab Han, Byung Gon Kim, Oh Yoen Kim, Jong Ho Lee, Beneficial immunostimulatory effect of short-term Chlorella supplementation: enhancement of Natural Killer cell activity and early inflammatory response (Randomized, double-blinded, placebo-controlled trial)Nutr J. 2012; 11: 53. Published online 2012 July 31
  • http://food-forum.pl/spirulina-w-diecie-zmniejsza-toksycznosc-miedzi-poprawia-krazenie-krwi-i-wplywa-na-wzrost/
  • http://food-forum.pl/trzy-skladniki-ktore-dostarczaja-niewiarygodnej-ilosci-substancji-odzywczych/

 



Related Posts

Pasta z awokado

Pasta z awokado

Awokado to owoc powszechnie dostępny w dużych hipermarketach, jak również małych osiedlowych warzywniakach. Początkowo trudno było mi się do niego przekonać, ze względu na ( według mnie ) mdły smak i zapach. Gdy zaczęłam poszerzać wiedzę na jego temat, wiedziałam, że muszę go polubić. I […]

Kasza jaglana – warto jeść?

Kasza jaglana – warto jeść?

Kasza jaglana uznana została za jedną z najzdrowszych kasz. Przekonajcie się dlaczego?   Kasza jaglana i jej cudowne właściwości!   Kasza jaglana jest to kasza z ziaren prosa.  Samo proso nie dorównuje innym ziarnom zbóż (czytaj o owsie tutaj ), jednakże po oddzieleniu łuski, przy przerobie […]