Pasta z awokado

Pasta z awokado

Awokado to owoc powszechnie dostępny w dużych hipermarketach, jak również małych osiedlowych warzywniakach. Początkowo trudno było mi się do niego przekonać, ze względu na ( według mnie ) mdły smak i zapach. Gdy zaczęłam poszerzać wiedzę na jego temat, wiedziałam, że muszę go polubić. I tak zaczęłam szukać inspiracji kulinarnych z awokadem w roli głównej. Efekt? Jest stale obecny w mojej kuchni! U Ciebie też powinien! Przez niektórych autorów zaliczany do produktów tzw. SuperfoodsDowiedz się dlaczego warto go jeść i wypróbuj jeden z moich pomysłów na awokado w postaci szybkiej pasty!

Awokado właściwości

Awokado to owoc pochodzący z tropikalnych rejonów Ameryki Południowej i Środkowej. Jest niezwykle cennym owocem, przede wszystkim ze względu na bogactwo Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych. To dzięki nim awokado wspiera odpowiedni profil lipidowy w organizmie, działając profilaktycznie wobec chorób układu krążenia. Ponadto tłuszcze są niezbędne do przyswojenia witamin w nich rozpuszczalnych jak zawarte w awokado- witamina E i A.  Ponadto w skład awokado wchodzą foliany, niacyna i składniki mineralne m.in. potas, sód, magnez, fosfor. Jako owoc szczególnie bogaty w składniki odżywcze, w tym kwas foliowy rekomendowany jest dla przyszłych mam oraz tych karmiących piersią. Kobiety w ciąży oraz w okresie laktacji są szczególnie narażone na niedobory składników odżywczych. Poza tym ich żywienie wpływa na zdrowie i nawyki żywieniowe ich dzieci w przyszłości. Dlatego też szczególnie muszą zadbać o bogactwo warzyw i owoców w ich diecie, głównie tych bogatych w składniki odżywcze.

Osiem badań klinicznych potwierdza pozytywny wpływ spożycia awokado wobec chorób układu sercowo-naczyniowego.  Badania wykazały także, że awokado obniża stężenie tłuszczy nasyconych we krwi, ciśnienie tętnicze krwi, przeciwdziała nadwadze i otyłości, cukrzycy, ma działanie przeciwmiażdżycowe oraz przeciwzakrzepowe.

Pasta z awokado

pasta z awokado

Składniki:

  • 1 awokado
  • 2 łyżki/ 20 g pestek dyni
  • 2 ząbki czosnku
  • pół łyżeczki miodu
  • łyżeczka soku z cytryny
  • przyprawy: pieprz, sól, oregano, bazylia

Wykonanie: Wszystkie składniki zmiksować blenderem na gładki krem. Przechowywać w lodówce.

Propozycja podania: jako dodatek do pełnoziarnistej kanapki zamiast masła.

Porcja-:1 łyżeczka/ 15 g

Wartość odżywcza w 100 g :
Wartość kaloryczna: 215,8 kcal
Białko: 5,2 g
Węglowodany ogółem: 13,1 g
Tłuszcz: 17,7 g
w tym:
kwasy jednonienasycone 10,5
Wielonienasycone: 3,8
Błonnik: 3,5 g
Stosunek kwasów omega 6 do omega 3 – 4,4: 1,6

Bibliografia:
Cieślowska B., Cieślowska P., Superfoods czyli żywność o wysokiej wartości odżywczej, Warszawa 2016
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23638933
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27213449
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28393409


Related Posts

Chleb z nasion

Chleb z nasion

Tego smakowitego i niezwykle ciekawego chlebka nie wymyśliłam sama. Zainspirował mnie przepis jadłonomi. Autorka nazwała go “chlebem zmieniającym życie” i tym mnie przekonała 🙂 Jednak nie mając wszystkich składników zdecydowałam, że przepis zmodyfikuje na swój własny sposób. I tak właśnie powstał chleb z nasion w […]

Pudding Chia z mlekiem kokosowym

Pudding Chia z mlekiem kokosowym

Przechodząc na zdrową dietę najtrudniej odrzuca się słodycze, nieprawdaż? Nic dziwnego, skoro rodzimy się z preferencją właśnie do tego smaku. Nie martw się są zdrowsze alternatywy deserów. Jednym z nich jest pudding chia z mlekiem kokosowym. Na pewno słyszałeś już o nasionach chia, ponieważ w […]