Truskawki- źródło cennych wartości odżywczych i prozdrowotnych właściwości!

Truskawki- źródło cennych wartości odżywczych i prozdrowotnych właściwości!

 

Truskawki to owoce jagodowe cieszące się dużą popularnością, dzięki nie tylko swoim niesamowitym walorom smakowo-zapachowym, ale także bogactwem wartości odżywczych i właściwościom prozdrowotnym.
 
Truskawka nazywana inaczej poziomką ananasową, uprawiana jest w wielu odmianach oraz krajach, głównie klimatu umiarkowanego. Truskawka zajmuje drugie miejsce pod względem wielkości zbiorów (po jabłkach) w Polsce. Zbiór truskawek trwa na przełomie maja i czerwca. Są to owoce bardzo nietrwałe, które należy po zbiorze, bardzo szybko umieścić w temperaturze +4 °C, gdyż niska temperatura spowalnia procesy dojrzewania oraz gnicie owoców. 
 

Truskawki- wartości odżywcze, kalorie i właściwości prozdrowotne

 
Truskawka jest owocem niskokalorycznym– 100 g tych owoców dostarcza tylko 32 kcal. Tak niska kaloryczność wynika z dużej zawartości wody- ok. 91 %. Ponadto ma niski Indeks glikemiczny, dzięki czemu nawet osoby cierpiące na cukrzyce, mogą jeść te pyszne owoce:)
 
Wartość odżywcza truskawek zależy od odmiany. Senga, Sengana oraz Polka to odmiany charakteryzujące się najwyższą wartością odżywczą!
 
Truskawki to źródło antyoksydantów, wykazujących silne działanie przeciw utleniające i przeciwzapalne. Zwalczają one wolne rodniki, które w dużej ilości uszkadzają komórki organizmu oraz przyspieszają jego starzenie się.
 
Czerwona i bardzo soczysta truskawka jest bogactwem witaminy C, folianów, fosforu, potasu, żelaza i wapnia. 
 
Witamina C jest jedną z ważniejszych witamin warunkujących prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Odgrywa kluczową rolę w przemianie aminokwasów, syntezie hormonów steroidowych i barwników skóry. Ułatwia przyswajanie żelaza oraz zwiększa odporność. Wykazuje również działanie przeciw utleniające. Poprawia metabolizm tłuszczów oraz jest bardzo ważna w profilaktyce chorób nowotworowych. Niedobór tej witaminy objawia się zmęczeniem i zmniejszonym łaknieniem oraz w konsekwencji szkorbutem, charakteryzującym się krwawieniem dziąseł i wypadaniem zębów. Wielką wadą witaminy C jest jej nietrwałość, gdyż jest bardzo wrażliwa na wysokie temperatury, promieniowanie słoneczne oraz środowisko zasadowe. Dlatego też tak ważne jest aby spożywać dużo owoców jagodowych, które są świetnym źródłem tej witaminy.  

Dzięki zawartości tak wielu składników, truskawka to sposób na polepszenie odporności. Przeciwdziała wielu chorobom. Pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi oraz zmniejsza poziom złego cholesterolu. Truskawka to jednak nie tylko zdrowie, ale także młody wygląd, gdyż witamina C pomaga w produkcji kolagenu który odpowiedzialny jest za utrzymanie dobrej  kondycji i elastyczności skóry.

Truskawki to również idealny posiłek dla kobiet w ciąży, ze względu na obecność w ich składzie kwasu foliowego.

 

UWAGA! Truskawki alergizują!  Należy ostrożnie i powoli podawać je dzieciom i obserwować ich reakcje. 

Truskawki w kuchni

Truskawki są świetnym sposobem na zatrzymanie nudy w naszej kuchni. Można je dodawać do wszelakich deserów (lody, koktajle, ciasta), włączyć do śniadaniowej owsianki czy musli oraz przyrządzać wiele przetworów jak dżemy, marmolady, konfitury, soki. Zachęcam do mrożenia truskawek, gdyż witamina C ulega wtedy zachowaniu, a mrożonki można wykorzystać w okresie jesienno-zimowym do koktajli czy polskich pierogów, dzięki czemu zatrzymujemy smaki lata na dłużej:) Chowając dietę do szafy, truskawki niesamowicie smakują w połączeniu z bitą śmietaną, cukrem, a przede wszystkim z czekoladą ! Jeżeli jednak dbamy o linie, te niskokaloryczne cuda natury to smaczny dodatek do kefiru lub chudego jogurtu. Słodycz truskawki zapewni nam dobry nastrój i pozbawi chęci sięgnięcia po słodycze.
Na koniec proponuje Wam ciasto, które będzie gościć również na moim weekendowym stole: Brownie z truskawkami– połączenie czekoladowej rozkoszy ze świeżością truskawek 🙂

Related Posts

Pasta z awokado

Pasta z awokado

Awokado to owoc powszechnie dostępny w dużych hipermarketach, jak również małych osiedlowych warzywniakach. Początkowo trudno było mi się do niego przekonać, ze względu na ( według mnie ) mdły smak i zapach. Gdy zaczęłam poszerzać wiedzę na jego temat, wiedziałam, że muszę go polubić. I […]

Kasza jaglana – warto jeść?

Kasza jaglana – warto jeść?

Kasza jaglana uznana została za jedną z najzdrowszych kasz. Przekonajcie się dlaczego?   Kasza jaglana i jej cudowne właściwości!   Kasza jaglana jest to kasza z ziaren prosa.  Samo proso nie dorównuje innym ziarnom zbóż (czytaj o owsie tutaj ), jednakże po oddzieleniu łuski, przy przerobie […]