Odchudzanie w ciąży?

Odchudzanie w ciąży?

Ciąża to czas w którym ciało kobiety zmienia się diametralnie. Niestety nie na plus. Robimy się zaokrąglone tu i ówdzie. Czujemy się ociężałe. Nie mówiąc już o wielu innych niemiłych dolegliwościach. Dla niektórych z nas jest to akceptowalne i nie dokuczliwe, lecz dla innych okrutne i nie do przeżycia. Muszę się przyznać, ze mi też jest ciężko. Jako osoba szczupła, dbająca o figurę i zwracająca uwagę na to co jem, z trudem przychodzi mi się  pogodzić z rosnącą wagą, ciążącym brzuchem oraz nabrzmiałymi piersiami…. Ale wiem, że tak to już jest i tak musi być. Są to uroki błogosławionego okresu. Maleństwo musi mieć właściwą ochronę oraz miejsce dla siebie w naszej niewielkiej macicy. A czego nie robi się dla swojego poczętego dzieciątka, które kocha się, widząc go wyłącznie na ekranie monitora w gabinecie ginekologicznym i czuciem jego delikatnych ruchów wewnątrz brzucha:)

 

Moda na fit mamę czyli odchudzanie w ciąży!

 

Dziewczyny zwracają coraz większą uwagę na swoją wagę, a szczególnie na jej przyrost w czasie ciąży. Jest to poniekąd korzystne, gdyż zbyt duże przybranie na wadze w czasie ciąży niesie za sobą negatywne konsekwencje zdrowotne. Przeraża mnie jednak fakt, że kobiety ciężarne zgłaszają się do dietetyków, nie w celu prośby o ułożenie zbilansowanej diety, ale jadłospisu, który spowoduje jak najmniejszy przyrost masy ciała w czasie ciąży, a najlepiej żeby go w ogóle nie było. Dziewczyny ograniczają jedzenie, co jest niedopuszczalne.

Pamiętajmy, że jako przyszłe mamy nie mamy dbać o siebie, ale o nasze nienarodzone dzieci, które potrzebują wielu składników odżywczych do rozwoju i rozbudowy organizmu!

Czym spowodowany jest ten “współczesny trend“?

Myślę, że dużą rolę odgrywają tu media. W końcu, w dobie bycia fit,  bardzo często porównujemy się do znanych gwiazd i celebrytów, które nawet będąc w ciąży są  zgrabne i atrakcyjne. Nie zapominajmy jednak, że oglądamy zdjęcia, które nie zawsze są autentyczne i w większości wyretuszowane. Ponadto celebrytki są kobietami zawsze pięknymi, zadbanymi i uśmiechniętymi. Co ogranicza Cię, żeby też taką być!? Istnieje bowiem wiele trików ubioru, które efektywnie zakrywają ciążowy brzuszek i wszelkie niedoskonałości. W końcu ciąża to nie choroba, dbaj o siebie, idź do kosmetyczki, zrelaksuj się, kup sobie coś ładnego. Oprócz tego, każda kobieta jest inna, po jednej będzie widać tylko wystający brzuch z pępkiem na wierzchu w profilu, druga będzie rosła wrzesz, a trzecia do porodu będzie szła “płaska jak decha”.

Po prostu, zaakceptuj siebie taką jaką jesteś i nie marudź ! 🙂

 

Prawidłowy przyrost masy ciała w ciągu 40 niesamowitych tygodni

 

Logicznym wydaje się, że jeśli w naszych brzuchach rośnie nowy człowiek, nasze ciało również musi się powiększyć. W ciąży należy dbać o dietę, głównie ze względu na maluszka, aby dostarczyć mu wszystkich składników odżywczych. Ważna jest również stała kontrola wagi ciała ciężarnej. Zbyt duży przyrost masy ciała prowadzi bowiem do wielu niekorzystnych skutków dla mamy jak i dla dziecka. Nadwaga w ciąży zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę, infekcji dróg rodnych, przedwczesnego porodu, konieczności wykonania cesarskiego cięcia, krwotoku po porodzie, infekcji rany poporodowej, urodzenia zbyt dużego dziecka (powyżej 4 kg) oraz wewnątrz macicznego zgonu płodu.

Zalecany przyrost masy ciała w ciąży zależy od wartości wskaźnika masy ciała (BMI) przed ciążą i jest następujący:

  • Jeśli przed ciążą miałaś niedowagę ( BMI <18,5) powinnaś tyć stopniowo w II i III trymestrze ciąży 0,5 kg tygodniowo, całkowity przyrost masy ciała 12,5-18 kg
  • Jeśli przed ciążą miałaś normalną masę ciała (BMI 18,5-24,9) powinnaś tyć stopniowo w II i III trymestrze ciąży 0,5 kg tygodniowo, całkowity przyrost masy ciała 11,5-16 kg
  • Jeśli przed ciążą miałaś nadwagę ( BMI 25,0-29,9) powinnaś tyć stopniowo w II i III trymestrze ciąży 0,3 kg tygodniowo, całkowity przyrost masy ciała 7-11,5 kg
  • Jeśli przed ciążą byłaś otyła ( BMI > 30) powinnaś tyć stopniowo w II i III trymestrze ciąży 0,2 kg tygodniowo, całkowity przyrost masy ciała 5-9 kg
  • W I trymestrze ciąży zalecany przyrost masy ciała dla wszystkich kobiet to 0,5-2 kg

Prawidłowy przyrost masy ciała w okresie ciąży jak i systematyczne jej zwiększanie ma ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka, a czyż nie na tym, Nam- przyszłym mamom najbardziej zależy?

 

Odchudzanie rani Twoje maleństwo!

 

W ciąży, słowo “odchudzanie” nie powinno istnieć! Dostarczanie zmniejszonej ilości kalorii, skutkuje małą podażą składników odżywczych, których zapotrzebowanie w ciąży diametralnie wzrasta. Twoje dziecko to mały, intensywnie rozwijający się organizm. Nie możesz go głodzić! Prawidłowe odżywianie w czasie ciąży jest rzeczą nadrzędną, o którym więcej pisałam tutaj. Pamiętaj, odchudzając się krzywdzisz swoje maleństwo!

Zmniejszona podaż kalorii w diecie ciężarnej skutkuje m.in niską masa urodzeniową dziecka, która stanowi poważne zagrożenie dla jego zdrowia w całym okresie życia. Osoby urodzone z niską masą urodzeniową są bardziej podatne na zachorowanie na cukrzycę typu 2, nadciśnienie tętnicze, podwyższone stężenie cholesterolu we krwi, udar mózgu, zawał serca oraz chorobę niedokrwienną serca.

A więc, drogie mamuśki, jedzmy odpowiednio dużo i zdrowo! A odchudzanie zostawmy sobie na później:)


Related Posts

Dieta w ciąży

Dieta w ciąży

  Jeśli właśnie dowiedziałaś się, że będziesz mamą to gratulacje:) Pamiętaj, od teraz dbasz nie tylko o siebie ale również o Twoje dzieciątko. Dlatego jeszcze bardziej musisz zwrócić uwagę na swoją dietę! Kobieta w ciąży nie ma łatwego życia, szczególnie jeśli chodzi o początki tego […]

Dieta matki karmiącej piersią

Dieta matki karmiącej piersią

Karmiąc piersią dajemy naszemu maleństwu to co najlepsze. Kobiecy pokarm jest produktem nie zastąpionym w diecie noworodka.  Jest on idealnie zbilansowany, zarówno pod względem ilościowym jak i jakościowym, do aktualnych potrzeb i możliwości trawiennych niemowlęcia. Stanowi doskonałą pożywkę dla bytujących w jelicie prozdrowotnych bakterii. Od […]