Dieta dla wątroby

Dieta dla wątroby

Wątroba jest niezbędnym narządem organizmu. Bez wątroby nie da się żyć! Zupełna niewydolność tego narządu prowadzi do śmierci. To wątroba odpowiada za prawidłowe odżywienie organizmu, a co za tym idzie prawidłowe jego funkcjonowanie. Czy zdajesz sobie sprawę jak bardzo obciążasz swoją wątrobę poprzez nieprawidłowe wybory żywieniowe? Dowiedz się jak powinna wyglądać odpowiednia dieta dla wątroby.

Wątroba funkcje

Czy zastanawiałeś się kiedyś jak ważna w twoim ciele jest właśnie wątroba? Wątroba jest bardzo skromna, nie afiszuje się swoim ‚Ja”, siedzi cichutko w prawym podżebrzu i robi swoje 🙂 A robi wiele! Mianowicie:

  • bierze udział w przemianie wszystkich składników odżywczych (węglowodany, białka i tłuszcze);
  • syntezuje cholesterol;
  • magazynuje glukozę w postaci glikogenu;
  • przemienia toksyczny amoniak (produkt rozpadu białek) do mocznika;
  • syntezuje aminokwasy potrzebne do budowy białek, a dalej komórek, tkanek, organów itp.
  • produkuje czynniki krzepnięcia krwi;
  • magazynuje witaminy A,D,B1, B12 i kwas foliowy;
  • bierze udział w procesach odpornościowych organizmu;
  • detoksykuje leki i trucizny;
  • oczyszcza organizm z toksyn i zbędnych odpadów.

Kiedy zaczynają się problemy z wątrobą?

Wątroba jest znacznie obciążona i powoli „opada z sił” jeżeli długofalowo:

  • Stosujesz wysokoprzetworzoną dietę bogatą w cukier i tłuszcze trans;
  • regularnie pijesz alkohol;
  • sięgasz po używki- narkotyki, papierosy;
  • wystawiasz się na działanie toksyn;
  • przyjmujesz szereg leków, suplementów, hormonów;
  • cierpisz na insulinooporność lub cukrzycę.

Wątroba choroby

Wyróżnia się różne stany chorobowe wątroby- ostre i przewlekłe, stłuszczenie niealkoholowe i alkoholowe. Ogólnie niewydolna wątroba nie boli, ale w niektórych przypadkach może być powiększona, co zauważy lekarz dotykając nasz brzuch.

Co powinno nas zaniepokoić jeżeli chodzi o prawidłową pracę wątroby?

  • niemiły zapach z ust;
  • stan podgorączkowy niewiadomego pochodzenia;
  • zmęczenie;
  • złe samopoczucie;
  • jadłowstręt;
  • utrata masy ciała;
  • nudności;
  • nadmierna ilość leukocytów (ciał odpornościowych);
  • powiększenie wątroby;
  • wodobrzusze;
  • żółtaczka;
  • zanik jąder i owłosienia u mężczyzn;
  • częściowy zanik mięśni;
  • hipoglikemia (zbyt niski poziom cukru we krwi);
  • niski poziom mocznika;
  • obrzęki;
  • niedokrwistość.

Ciężkie uszkodzenie wątroby prowadzi do niedożywienia białkowo-energetycznego!

Dieta dla wątroby

wątroba dieta

Natura jest niesamowita, gdyż tak ważny narząd jakim jest wątroba jest w stanie naprawdę szybko się zregenerować. Musisz tylko o nią należycie zadbać! Jak wpłynąć, aby wątroba się właściwie zregenerowała lub służyło jej zdrowie na długie lata?

  • Ogranicz cukry proste- białe pieczywo, makarony,drobne kasze, słodycze, słodkie napoje;
  • Ogranicz słone przekąski- chipsy, paluszki, krakersy;
  • Wyeliminuj lub ogranicz do minimum spożycie alkoholu, używek, mocnej kawy i herbaty;
  • Nie spożywaj wysokoprzetworzonej żywności typu Fast Food, żywności przypalonej, puszkowanej, smażonej;
  • Niech podstawą twojej diety będą warzywa i owoce, szczególnie warzywa kapustne, zielone liściaste, pomidory, banany, buraki, owoce jagodowe;
  • Sięgaj po produkty kiszone i fermentowane;
  • Spożywaj odpowiednie ilości pełnowartościowego białka w postaci chudego mięsa, nabiału;
  • Codziennie spożywaj niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny Omega 3, które znajdziesz w tłustych rybach (łosoś, makrela, śledź oraz siemieniu lnianym czy orzechach włoskich.

Wątroba suplementacja

Jeżeli czujesz, że coś jest nie tak z twoją wątrobą i chcesz ją intensywniej wzmocnić możesz wspomóc się dodatkową suplementacją, tj.:

  • witaminy z grupy B
  • Cynk
  • Selen
  • MSM
  • Sok z rokitnika
  • Resweratrol
  • Liv 52
  • Liver Detoxifier&Regenerator New Foods

Przed stosowaniem suplementów warto skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem.

Bibliografia:

  1. Materiały szkoleniowe
  2. Guzek J. W. Patofizjologia człowieka w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2008
  3. Grzymisławski M. Dietetyka kliniczna. PZWL. Warszawa 2019.
  4. Payne A. Barker H. Dietetyka i żywienie kliniczne. Edra. Wrocław 2017.

Related Posts

Jednodniowy jadłospis 1800 kcal

Jednodniowy jadłospis 1800 kcal

Pobudka : 7:00   Po przebudzeniu szklanka letniej wody z cytryną i łyżeczką miodu.   Śniadanie: 7:30   Jogurt naturalny 2% tł. 180 g Płatki owsiane 50 g (5 łyżek) Banan 1 średnia sztuka Jabłko 1 średnia sztuka Otręby pszenne 2 łyżeczki   Kawa czarna […]

GMO

GMO

GMO– skrót już dobrze wszystkim znany, który coraz częściej pojawia się w telewizji oraz na wielu produktach spożywczych. Przeglądając sieć, zaobserwowałam wielką niechęć oraz wiele obaw ludzi w stosunku do żywności modyfikowanej genetycznie. Zaczęłam się zastanawiać, dlaczego GMO budzi tak wielki strach w oczach konsumentów […]