Wskaźniki wagowo-wzrostowe

Wskaźniki wagowo-wzrostowe

 

Szacuje się że co drugi Polak jest otyły. Coraz częściej słyszy się również o zaburzeniach odżywiania jak anoreksja czy bulimia, występujących głównie u nastolatków.  Trzeba o siebie dbać i dobrze się odżywiać, ale przesada w jedną czy w drugą stronę nie jest dobra.

Przeglądanie się w lustrze to najszybsza i najprostsza metoda oceny naszej masy ciała. Jednakże nie zawsze skuteczna, gdyż większość kobiet widzi się grubszymi niż są w rzeczywistości. Dlatego warto ocenić naszą ” muskulaturę” za pomocą wskaźników wagowo-wzrostowych.

 

Wskaźniki wagowo-wzrostowe


Otyłości nie trudno zaobserwować. Jednak aby sprawdzić, czy nasza masa ciała jest prawidłowa, warto skorzystać z kilku prostych wskaźników.


  1. BMI ( Body mass index)- wskaźnik masy ciała. Sanowi podstawę w analizie ciała. Wskaźnik ten nie sprawdza się w przypadku osób wysportowanych,  z dużą zawartością tkanki mięśniowej. Należy pamiętać, iż tkanka mięśniowa waży więcej niż tłuszcz. Dlatego też masa ciała w tym przypadku nie mówi nam nic o stopniu nadwagi.

 

BMI= masa ciała [kg]/wzrost x wzrost [m2]

 

Interpretacja wyników:

BMI<18,5 niedowaga

BMI 18,5-25 prawidłowa waga

BMI 25-30 nadwaga

BMI>30 otyłość

 

       2. WtHR( Waist to high ratio)- wskaźnik, bazujący na stosunku masy ciała do wzrostu. Jest dokładniejszy niż BMI, gdyż bierze pod uwagę obwód talii, rejonu ciała, w której magazynuje się najwięcej tkanki tłuszczowej.

 

WtHR= (obwód w talii[cm]/wzrost [cm]) * 100 %

 

Interpretacja wyników:

WtHR    Kobieta    Mężczyzna
Niedożywienie<35<35
Niedowaga35-4235-43
Lekka niedowaga42-4643-46
Prawidłowa masa ciała46-4946-53
Nadwaga49-5453-58
Poważna nadwaga54-5658-63
Otyłość>58>63

 

         3. WHR ( Waist/Hip ratio)- wskaźnik określający rozmieszczenie tłuszczu podskórnego w organizmie. Przydatny w celu określenia typu otyłości. Wyróżniamy bowiem otyłość androidalną, inaczej brzuszną, typu “jabłko” oraz ginoidalną, inaczej pośladkowo- udową, typu “gruszka”.

 

WHR= obwód talii [cm]/ obwód bioder [cm]

Interpretacja wyników:

    Typ “jabłko”    Typ “gruszka”
Mężczyzna>1<1
Kobieta>0,8<0,8


Osoby o typie otyłości “jabłko” muszą bardzo uważać, gdyż nadmierne nagromadzenie tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia tj. miażdżyca, choroba wieńcowa czy nadciśnienie tętnicze.


Related Posts

Jednodniowy jadłospis 1800 kcal

Jednodniowy jadłospis 1800 kcal

Pobudka : 7:00   Po przebudzeniu szklanka letniej wody z cytryną i łyżeczką miodu.   Śniadanie: 7:30   Jogurt naturalny 2% tł. 180 g Płatki owsiane 50 g (5 łyżek) Banan 1 średnia sztuka Jabłko 1 średnia sztuka Otręby pszenne 2 łyżeczki   Kawa czarna […]

Dieta na pamięć i koncentrację- zadbaj o swój mózg!

Dieta na pamięć i koncentrację- zadbaj o swój mózg!

 Myśląc o diecie najczęściej mamy na myśli poprawę sylwetki. Jednak nie można również zapominać o najważniejszym organie ciała, czyli mózgu. To on steruje całym naszym ciałem. Bez niego nie biłoby nasze serce, płuca nie oddychałyby, nie moglibyśmy ruszyć żadną częścią naszego ciała, odczuwać emocji, wzruszeń, […]