Siemię lniane ważne w codziennej diecie!

Siemię lniane ważne w codziennej diecie!
W dzisiejszych czasach zdrowy styl życia jest na “topie”. Dietetycy oraz trenerzy personalni mają swój najlepszy okres, kiedy wszyscy zmęczeni chemią oraz siedzeniem za monitorami, chcą się ruszać, chcą być fit, chcą się lepiej czuć! Z racji tego pokonują próg najbliższej siłowni oraz szukają nowych “super” produktów jak owoce goji, chia itp., często zapominając o czymś bardzo pospolitym, powszechnie i od dawien dawna łatwo dostępnym produkcie jakim jest właśnie siemię lniane. Dziś o jego zastosowaniu i korzyściach zdrowotnych za nim idącym.
 
Siemię lniane to nasiona lnu, rocznego ziela, którego łacińska nazwa oznacza dosłownie “bardzo użyteczny”. Wykorzystywany już w Mezopotamii około 5000 lat przed naszą erą, jako materiał włókienniczy. Dziś mający szerokie zastosowanie również w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Uprawiany w największych ilościach na terenie Chin, Indii, Stanów Zjednoczonych oraz Etiopii. 

 Warto jeść siemię lniane?

Warto jeść siemię lniane, ze względu na zawartość w nim cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3, strawnego białka, błonnika, lignanów oraz związków fenolowych.
 

zdrowe jedzenie

 
Wśród tłuszczów wchodzących w skład siemienia są kwas α-linolenowy, oleinowy, linolowy, stearynowy i palmitynowy. Nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega 6 (kwas linolowy) oraz omega 3 ( kwas α-linolenowy) zmniejszają stężenie tzw. “złego” cholesterolu we krwi, obniżają ciśnienie krwi, zmniejszają stężenie tłuszczów nasyconych, zapobiegają miażdżycy serca (więcej tutaj).
 
Badania wykazały, iż zawarte w nasionach lnu kwasy omega 3 wykazują korzystne oddziaływanie podczas leczenia takich chorób jak migrena, wrzody, zaburzenia odżywiania, łuszczyca, jaskra, rozedma płuc, bolerioza.
 
Inne badania dotyczące korelacji spożycia siemienia lnianego z ciśnieniem krwi dowiodły, że zwiększone spożycie kwasów Omega 3 pomaga w regulacji i redukcji ciśnienia krwi u osób ze zdiagnozowanym nadciśnieniem. Ponadto, dieta uboga w kwasy tłuszczowe nasycone, a bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe, obejmujące kwasy z rodziny omega 3 w siemieniu, pomagają w obniżeniu ryzyka wystąpienia chorób serca.
Skład aminokwasowy białek zawartych w nasionach lnu jest podobny do tych zawartych w soi, który jest jednym z najlepszych składów wśród białek roślinnych. Niestety białko to nie jest białkiem pełnowartościowym. Jest dobrym źródłem aminokwasów siarkowych- cysteiny i metioniny, które biorą udział w przemianie tłuszczu oraz są niezbędne do syntezy ważnych substancji m.in. kreatyny (składnika mięśni).

Siemię lniane to bogactwo błonnika zarówno rozpuszczalnego jak i nie rozpuszczalnego w wodzie ( więcej czytaj tutaj). Związek ten pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, działa jak “szczoteczka” dla naszych jelit, pomaga w usuwaniu związków toksycznych jak i pozostałości przemiany materii, zmniejsza stężenie glukozy we krwi.

Siemię lniane- bogactwo witamin i składników mineralnych?


Składniki mineralne jak wapń, magnez, żelazo, potas, fosfor oraz witamina E i niacyna.
Witamina E jest rozpuszczalna w tłuszczach i magazynowana w organizmie, wykazująca właściwości przeciwutleniające. Jako antyoksydant chroni komórki przed nie korzystnym działaniem wolnych rodników, które powodują ich zniszczenie oraz niepohamowane mogą powodować rozwój nowotworu. Ponadto witamina E sprzyja wydalaniu sodu wraz z moczem, czego skutkiem jest zmniejszenie ciśnienia krwi oraz zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia, raka czy alzheimera.

Niacyna uczestniczy w przemianie białek, węglowodanów i tłuszczów. Warunkuje zdrowy stan skóry oraz wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu.

Lignany?


Lignany to składniki ścian komórek roślinnych, których siemienię lniane zawiera ok. 700 razy więcej niż inne rośliny. 

Wykazują działanie antyoksydacyjne, przeciw wirusowe oraz przeciwnowotworowe!. Ponadto jako nieliczne związki regulują poziom estrogenów w organizmie, dlatego tak ważne są w diecie każdej kobiety! Ich oddziaływanie można zaobserwować m.in. w okresie menopauzy, kiedy to  zmniejszają nasilenie, dobrze znanych kobietom, napadów gorąca. Rolą tych związków jest również ochrona przed osteoporozą oraz chorobami układu krążenia. 
 
Siemię lniane pomaga w utrzymaniu prawidłowego  poziomu glukozy we krwi, którego rozregulowanie może powodować wystąpienie otyłości oraz cukrzycyPrzeprowadzono eksperyment z grupą osób, które w swojej diecie stosowały suplementację siemieniem lnianym. Wyniki były zaskakujące, gdyż u osób tych zaobserwowano polepszenie wymiarów antropometrycznych, ciśnienia krwi, i profilu lipidowego. Masa ciała jak i wskaźnik BMI uległy u tej grupy znacznej redukcji. 
 
Niestety jak w każdym produkcie, tak samo w siemieniu lnianym znajdują się związki antyodżywcze, a są to inhibitory trypsyny, kadm, glikozydy cyjanogenne. Związki te są toksyczne dla organizmu. Glikozydy cyjanogenne powodują przewlekłe uszkodzenia układu nerwowego. Kadm jest potencjalną trucizną, kumuluje się w nerkach, powodując ich dysfunkcje. Nie należy się jednak obawiać, gdyż ilości tych antyodżywczych związków w ziarnach lnu jest niewielka oraz ulegają one zniszczeniu w trakcie procesów mechanicznych i termicznych jak gotowanie, pieczenie itp.
 

Related Posts

Pasta z awokado

Pasta z awokado

Awokado to owoc powszechnie dostępny w dużych hipermarketach, jak również małych osiedlowych warzywniakach. Początkowo trudno było mi się do niego przekonać, ze względu na ( według mnie ) mdły smak i zapach. Gdy zaczęłam poszerzać wiedzę na jego temat, wiedziałam, że muszę go polubić. I […]

Kasza jaglana – warto jeść?

Kasza jaglana – warto jeść?

Kasza jaglana uznana została za jedną z najzdrowszych kasz. Przekonajcie się dlaczego?   Kasza jaglana i jej cudowne właściwości!   Kasza jaglana jest to kasza z ziaren prosa.  Samo proso nie dorównuje innym ziarnom zbóż (czytaj o owsie tutaj ), jednakże po oddzieleniu łuski, przy przerobie […]