Shakshuka

Shakshuka

Uwielbiam jajka. Nie tylko ze względu na ich walory smakowe, ale przede wszystkim walory odżywcze! A jest ich naprawde sporo- przeczytasz o nich w moich poprzednich postach ( tutaj i tutaj). Wbrew pozorom nie można się nimi znudzić. Istnieje bowiem szereg różnorodnych dań, które można wykonać z ich dodatkiem jak jajecznice na wiele sposobów- wegetariańskie czy mięsne, omlety, naleśniki lub właśnie moją ulubioną shakshuke!

Shakshuka- idealne śniadanie białkowo tłuszczowe

W wielu źródłach można usłyszeć zachwalanie i propagowanie rozpoczęcia dnia od śniadania białkowo- tłuszczowego. Nie jest to wyssane z palca, gdyż ma to poparcie w badaniach naukowych. Naukowcy wykazali bowiem, że śniadanie białkowo-tłuszczowe:

  • pomaga w utrzymaniu masy ciała, zapobiegając nadmiernemu przyrostowi tkanki tłuszczowej
  • daje uczucie sytości na dłużej,
  • zmniejsza apetyt w poźniejszych porach dnia,
  • działa korzystnie na poziom glukozy we krwi, co jest szczególnie ważne u osób chorych na cukrzycę typu 2.

Oczywiście każdy organizm jest inny. Ja wypróbowałam i uważam, że przynajmniej dla mnie śniadania białkowo- tłuszczowe są super! U Ciebie może być inaczej. Nie mniej jednak warto spróbować:)

Shakshuka- przepis według Angie 😀

Składniki:

  • Pół sztuki średniej cebuli
  • Duży ząbek czosnku
  • Pół zielonej papryki
  • 3 pomidory
  • 100 g przecieru pomidorowego
  • 4 jajka
  • 2 łyżeczki oliwy z oliwek
  • Liście mięty
  • Łyżka posiekanej natki pietruszki
  • przyprawy: sól, pieprz, szczypta kuminu, pół łyżeczki słodkiej czerwonej papryki

Wykonanie:

Cebulę obrać i pokroić w pióra. Ząbek czosnku przecisnąć przez praskę. Paprykę umyć, usunąć gniazda nasienne i pokroić w kostkę. Razem z przyprawami smażyć na rozgrzanej oliwie z oliwek ok. 2-3 minuty. Dodać pokrojone w kostkę pomidory i przecier. Dusić 5-10 minut od czasu do czasu mieszając. Następnie na patelnię wbić jaja. Zmniejszyć ogień, a patelnię nakryć pokrywką. Dusić aż do ścięcia się białka. Przed podaniem posypać natką pietruszki i posiekanymi liśćmi mięty.

Porcja dla 2 osób

Propozycja podania: z pełnoziarnistym pieczywem.

Wartość odżywcza w porcji:
Wartość energetyczna: 234 kcal
Białko: 17,8 g
Węglowodany ogółem: 22,7 g
Tłuszcz: 10,5 g
Błonnik: 6 g

Bibliografia:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26239831
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24311451
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26269241