Jęczmień – właściwości prozdrowotne?

Jęczmień – właściwości prozdrowotne?
Jęczmień zwyczajny to bardzo popularna roślina zbożowa uprawiana nie tylko w Polsce, ale na terenie całej Europy, Azji, Afryki, w Argentynie oraz USA. Wykorzystywany głównie do celów browarniczych ale również do produkcji kasz, płatków, mąki czy pasz. W ostatnim czasie  bardzo dużą popularnością cieszy się zielony jęczmień, za sprawą jego prozdrowotnych właściwości. 
 
Wszystkie produkty jęczmienne charakteryzują się dużą zawartością błonnika, który m.in. obniża stężenie złego cholesterolu we krwi, poprawia perystaltykę jelit, przyspiesza przemieszczanie się treści pokarmowej, zapobiega nowotworom jelita grubego itd. (czytaj więcej tutaj). Ponadto są bardzo dobrym źródłem składników mineralnych tj. magnez, fosfor, potas, cynk, krzem oraz witamin z grupy B, E i K, ale również związków przeciwutleniających.

Dużym uznaniem cieszy się zielony jęczmień, który można nabyć w formie suplementu diety przeznaczonego dla osób odchudzających się lub dbających o zdrową dietę. Charakteryzuję się bogactwem witamin- z grupy B, C, E, beta karotenu i składników mineralnych- żelaza, cynku, wapnia, magnezu. Zawiera on więcej witaminy C niż sok pomarańczowy oraz więcej beta karotenu niż marchew. Duża zawartość błonnika wpływa na jego właściwości odchudzające natomiast ze względu na wysoką zawartość antyoksydantów, młody jęczmień wykazuje  właściwości przeciwutleniające, przeciwzapalne, przeciwnowotworowe i przeciwwirusowe. Ponadto stanowi źródło egzogennych aminokwasów, których organizm nie jest w stanie sam syntezować, a są niezbędne do prawidłowego jego funkcjonowania. Dodatkowo zielone łodygi jęczmienia dostarczają naturalnych hormonów oraz chlorofilu, który powoduje odkwaszenie organizmu, wpływając tym samym na utrzymanie odpowiedniej równowagi kwasowo-zasadowej.  Zielony jęczmień pomaga w leczeniu i prewencji wszelkich zmian skórnych m.in. trądziku, otyłości, cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, bezsenności oraz łagodzi bóle stawów i żołądka. 
 

Related Posts

Jednodniowy jadłospis 1800 kcal

Jednodniowy jadłospis 1800 kcal

Pobudka : 7:00   Po przebudzeniu szklanka letniej wody z cytryną i łyżeczką miodu.   Śniadanie: 7:30   Jogurt naturalny 2% tł. 180 g Płatki owsiane 50 g (5 łyżek) Banan 1 średnia sztuka Jabłko 1 średnia sztuka Otręby pszenne 2 łyżeczki   Kawa czarna […]

Dlaczego woda jest taka ważna?

Dlaczego woda jest taka ważna?

Siedząc z dużą szklanką wody pomyślałam, że w końcu trzeba napisać o niej kilka słów. Wiele osób wciąż pije za mało wody. Ponadto bardzo często mylimy uczucie pragnienia z głodem. Dlaczego należy pić duże ilości wody? Jakie funkcje pełni w organizmie? Jaką wodę pić? Dlaczego […]