Zapiekany bakłażan

Zapiekany bakłażan
Bakłażan choć charakteryzuje się bardzo delikatnym, można nawet powiedzieć mdłym smakiem, przyrządzony we właściwy sposób może stać się „królem” dania.
 
Składniki:
 
1 bakłażan 
2 łyżki oleju
2 łyżeczki przyprawy do sałatek
2 ząbki czosnku
szczypta ostrej papryki
 
Wykonanie: Bakłażana umyć, osuszyć i przekroić na pół. Wierzch połówek delikatnie naciąć w kratkę, ułożyć na patelni środkiem do dołu i poddusić aż powstanie ładna kratka. W misce wymieszać olej z zgniecionymi ząbkami czosnku i przyprawami,  po czym natrzeć nim bakłażany. Przyprawione bakłażany wstawić do nagrzanego piekarnika (180 stopni Celsjusza) i piec około 45 minut.
 
Porcja na 2 osoby
Czas wykonania: ok. 1 godzina
 
Wartość odżywcza w porcji dla 1 osoby(pół bakłażana-ok. 140g):
Wartość energetyczna: 95,4 kcal
Białko: 1,6 g
Węglowodany: 8,9 g
Tłuszcz: 7,3 g
Błonnik: 2,6 g
 
Z czym podać?
 
Pieczony bakłażan świetnie komponuje się z kolorową sałatką, gotowanymi warzywami lub kaszą. Ja podałam go z sałatką z kaszy kus kus, brokuła, pomidora z dodatkiem sera fety. Danie można podać na obiad lub na kolacje. 
 
Dlaczego warto wprowadzić bakłażana do codziennej diety?
 
Bakłażan to ciemnofioletowe warzywo znane również pod nazwą oberżyna lub psianka podłużna, przez bardzo długi czas uważane za szkodliwe i wykorzystywane tylko w formie rośliny ozdobnej, a dziś cenione w kuchni za swe walory smakowe jak i odżywcze. Przede wszystkim jest to warzywo lekkostrawne, niskokaloryczne (25 kcal/100 g), dlatego też może być śmiało wykorzystywane podczas diety redukcyjnej. Posiada niski indeks glikemiczny co sprawia, iż świetnie nadaje się również w kuchni cukrzyków. Jest świetnym źródłem potasu oraz związków przeciwutleniających, zgromadzonych w skórce.
 
Bakłażana można przyrządzić w wieloraki sposób- piec, smażyć, grillować czy dusić. Wadą warzywa jest fakt wchłaniania dużej ilości tłuszczu podczas obróbki co zwiększa jego kaloryczność. Tak samo jak ziemniak zawiera w swym składzie trującą substancję- solaninę, dlatego też nie można spożywać go na surowo. 
 
W sklepie najlepiej wybierać sztuki młode, jędrne, o gładkiej skórce, bez przebarwień. Sztuki młode o średnicy 5-8 cm są najsmaczniejsze. Większe sztuki bywają gorzkie i wodniste.

Related Posts

Jak uniknąć anemii na diecie wegetariańskiej?

Jak uniknąć anemii na diecie wegetariańskiej?

Anemia (inaczej niedokrwistość) to schorzenie,w  którym obniżeniu ulega zdolność przenoszenia tlenu  przez krew. Przyczyną anemii może być  niedobór żelaza, kwasu foliowego bądź witaminy B12. Ze względu na odrzucenie z diety produktów pochodzenia zwierzęcego wegetarianie są bardziej narażeni na anemię. Jednakże dobrze zbilansowana dieta wegetariańska, w […]

Ziemniaki- czy naprawdę tuczą??

Ziemniaki- czy naprawdę tuczą??

Czym byłby Polski dom bez ziemniaków. Polacy kochają je od lat. Jednak coraz częściej są zamieniane na rzecz innych warzyw czy kasz. Powód? podobno tuczą… Czas więc obalić mity i odkryć całą prawdę. Czy naprawdę ziemniaki są takie złe jak o nich mówią i trzeba z […]