Anemia a dieta!

Anemia a dieta!

Anemia, zwana niedokrwistością to schorzenie częściej trapiące kobiety niż mężczyzn. Związana z niedostateczną ilością hemoglobiny i krwinek czerwonych w organizmie. Wyróżniamy kilka jej rodzajów, których przyczyny powstania są znacznie różne.

Objawy anemii mogą być różnorodne, zależne od jej rodzaju, czasem w ogóle nie kojarzące się z tą jednostką chorobową:

  • zawroty głowy,
  • ciągłe zmęczenie,
  • zaburzenia pamięci,
  • nerwowość,
  • utrata apetytu,
  • utrudnione oddychanie,
  • poranne bóle głowy,
  • podatność na infekcje,
  • zapalenie kącików ust,
  • świąd skóry,
  • wypadanie włosów,
  • podłużne bruzdy na paznokciach u dłoni,
  • bladość spojówek,
  • zanik brodawek językowych.

Anemia może być zależna od diety, a dokładniej od zawartości w diecie żelaza, kwasu foliowego lub witaminy B12. Prawidłowo zbilansowana dieta, pod kątem powyższych składników przeciwdziała rozwojowi anemii. W jakich produktach możemy je znaleźć i co wpływa na ich przyswajalność w organizmie?

Żelazo

Żelazo to pierwiastek niezbędny do transportu tlenu w organizmie.  Niedobór żelaza skutkuje rozwojem niedokrwistości niedobarwliwej ( mikrocytarnej), na którą narażone są najbardziej niemowlęta powyżej 4 miesiąca życia, dzieci, młodzież i kobiety w ciąży.

Objawy niedokrwistości mikrocytarnej to:

  • bladość skóry,
  • utrudnione zapamiętywanie,
  • osłabienie mięśni,
  • palpitacja serca,
  • szybkie męczenie się,
  • zmniejszona odporność organizmu,
  • ograniczony wzrost.

Aby zadbać o właściwą ilość żelaza w diecie, należy spożywać czerwone mięso, szczególnie wątróbkę cielęcą, która odznacza się największą ilością żelaza. Żelazo hemowe, zawarte w produktach pochodzenia zwierzęcego jest lepiej przyswajalne niż żelazo niehemowe zawarte w produktach roślinnych jak warzywa liściaste i pełnoziarniste produkty zbożowe. Ponadto przyswajalność żelaza zwiększa witamina C. Dlatego najlepiej jest łączyć czerwone mięso z produktami obfitującymi w tę witaminę np. sałatką z zielonych warzyw lub surówką z kiszonych warzyw czy sokiem pomarańczowym. Wchłanianie żelaza jest znacznie obniżone w obecności dużej ilości błonnika oraz składników antyodżywczych jak kwas fitynowy i szczawiowy.

Witamina B12

Witamina B12 jest niezbędna do syntezy czerwonych i białych krwinek. Jej niedobór wywołuje zahamowanie dojrzewania i rozmnażania m.in. czerwonych krwinek, co prowadzi do rozwoju niedokrwistości złośliwej ( megaloblastycznej). Anemia złośliwa polega na zaburzeniu dojrzewania krwinek czerwonych. Krwinki czerwone rozwijają się bardzo szybko, żyjąc bardzo krótko. Są olbrzymie, mają kształt owalny oraz zawierają o wiele więcej hemoglobiny niż krwinki prawidłowe.

Objawy niedokrwistości megaloblastycznej to:

  • bladość skóry,
  • duszność,
  • ogólne osłabienie,
  • piekący język.

Witamina B12 występuje tylko i wyłącznie w produktach odzwierzęcych jak wątroba i nerki. Największe jej ilości znajdują się w wątrobie cielęcej. Najczęściej jej niedobory występują u osób będących na diecie roślinnej.

Kwas foliowy

Kwas foliowy to bardzo nie trwała witamina, niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu krwiotwórczego. Jej niedobór, podobnie jak w przypadku witaminy B12, hamuje dojrzewanie i rozmnażanie krwinek czerwonych, czego skutkiem jest rozwój niedokrwistości megaloblastycznej.

Niedobory kwasu foliowego najczęściej występują u kobiet w ciąży, osób starszych, nadużywających alkoholu oraz środków antykoncepcyjnych. Aby przeciwdziałać niedoborom tej witaminy należy zadbać o codzienne spożywanie zielonych warzyw liściastych, brokułów, owoców cytrusowych, bananów, drożdży, jaj. Niestety kwas foliowy jest bardzo wrażliwy i ginie w podwyższonej temperaturze.