komosa ryżowa- warto jeść?

komosa ryżowa- warto jeść?
We współczesnym świecie, przesiąkniętym żywnością wysoce przetworzoną i antybiotykami, ludzie coraz częściej wracają do tradycyjnych, naturalnych składników, które pomagają im w walce z wieloma problemami zdrowotnymi oraz utrzymują organizm w dobrym stanie. Jedną z takich zapomnianych już roślin o właściwościach prozdrowotnych, jest komosa ryżowa należąca do tzw. pseudozbóż. Pseudozboża to rosliny przypominające zboża, ze względu na wykorzystanie przemysłowe i dużą zawartość skrobi w nasionach, ale nimi nie będące.W związku z tym, że  rosliny te posiadają wysoką wartość żywieniową, są już dostępne w sklepach ze “zdrową żywnością”, a za niedługo będzie można pewnie kupić suplementy diety z dodatkiem tych roślin.
 
Komosa ryżowa (Chenopodium quinoa Willd.)- to roślina jednoroczna, samopylna, należąca do rodzaju komosowatych, uprawiana w Ameryce Południowej. Komosa ma male wymagania środowiskowe, rośnie w niekorzystnych warunkach glebowych jak zasolonych, alkalicznych i ubogich w wilgoć, w dolinach przybrzeżnych czy na terenach wysokogórskich. Rośnie szybko, dojrzewa ok. 5 miesięcy od wysiania. W Polsce występuje krewna komosy ryżowej- komosa biała, traktowana jako “niechciany” chwast na polach uprawnych.
 

Historia i wykorzystanie komosy

 
Komosa ryżowa była bardzo ceniona przez Azteków i Inków. Była uznawana za roślinę błogosławioną. W Ameryce Północnej spożywano rośliny spokrewnione z komosą ryżową, a komosa biała używana była głównie w ziołolecznictwie.  Produkowano i wciąż produkuje się mąkę z komosy ryżowej, używaną do wypieku trwałego pieczywa. Ludy południowo – amerykańskie wykorzystują komosę do produkcji chicha ( piwo – podobnego napoju) i kaszy, a wywar z owoców stosowany jest  w ziołolecznictwie do okładania ran i skaleczeń. 
 
Dziś głównym eksporterem komosy ryżowej jest Peru. W Ameryce południowej produkuje się z niej mąkę, płatki śniadaniowe, makarony, natomiast w Europie używana jest praktycznie tylko w   ziołolecznictwie. 

 

Komosa ryżowa- dla kogo?

Komosa ryżowa jest zalecana dla diabetyków, jako świetne uzupełnienie diet wegańskiej i wegetariańskiej, dzięki temu, iż jest całkowicie pozbawiona glutenu i zawiera korzystny skład aminokwasowy.
 

Wartość odżywcza

 
Komosa ryżowa charakteryzuję się bardzo wysoką zawartością białek w porównaniu do innych zbóż. Wykazuje korzystny stosunek tłuszczy do białek i węglowodanów.  Tłuszcze w komosie to głównie tłuszcze nienasycone, w tym kwas linolowy, linolenowy i oleinowy. Błonnik stanowi 6 % suchej masy ziarna. Ziarno komosy wykazuje wysoką zawartość D- ksylozy i maltozy w porównaniu z zawartością glukozy i fruktozy, co wykorzystywane jest przez diabetyków. Jeśli chodzi o witaminy, to ich występowanie w komosie jest porównywalne z zbożami. Ziarna komosy są bogatym źródłem witaminy E  oraz kwasu foliowego. Składniki mineralne w komosie to m. in. magnez, żelazo, fosfor, wapń, mangan, miedź, potas, cynk. Jednakże duża część jonów wapnia, potasu i żelaza, zawarta jest w łupinie, która w czasie przerobu jest usuwana. Większość składników mineralnych występuje w połączeniu z kwasem fitynowym, który ma właściwości antyoksydacyjne.
 
W tej ” błogosławionej” roślinie znajdziemy również anty-nutraceutyki jak kwas fenolowy, flawonoidy i saponiny, dzięki którym wykazuje działanie profilaktyczne w nowotworach, chorobach sercowo-naczyniowych, neurodegeneracyjnych czy cukrzycy. Saponiny działają przeciwzapalnie, antybakteryjnie, cytotoksycznie oraz hemolitycznie. Ponadto związki te mogą wpływać na trawienie poprzez bezpośrednie oddziaływanie z enzymami trawiennymi oraz kontrolując wchłanianie składników odżywczych.

 

Komosa ryżowa- potencjalny alergen?

 
Jedynym minusem komosy ryżowej jest jej alergenność. Pierwsze alergiczne działanie komosy zaobserwowano u Francuza, u którego występowały problemy z połykaniem, osłabieniem głosu oraz obrzękiem.
 

Komosa ryżowa- jak gotować?

 
 Przed gotowaniem, ziarna komosy należy moczyć w zimnej wodzie ok. 15-30 min, w stosunku 1,5 szklanki wody z 1 szklanką komosy. Po namoczeniu komosę odsączyć na sitku i dodatkowo przemyć zimną wodą. Komosę gotować 20-30 min, w 1,5 szklanki wody, pod przykryciem, od czasu do czasu mieszając, po czym odstawić w zamkniętym naczyniu na 5 min. Tak przygotowana komosa jest gotowa do spożycia.

Komosa ryżowa w kuchni

 
Komosa ryżowa charakteryzuję się lekko orzechowym smakiem.
Może być wykorzystana jako dodatek do dań słonych jak i słodkich ( ciasta i ciastka). Świetnie komponuje się w daniach mięsnych, jako zamiennik kasz i ryżu. Kiełki komosy można używać jako dodatek do sałatek oraz kanapek ( ziarna po namoczeniu intensywnie kiełkują przez 2-4 godzin). Młode liście również nadają się do spożycia , jednakże nie są popularnie wykorzystywane. 

 

Komosa ryżowa- gdzie kupić ?

 
Komosę ryżową kupimy praktycznie w każdym sklepie ze zdrową, ekologiczną żywnością oraz na allegro. Ceny na allegro wynoszą ok. 40 zł/kg komosy.
Na rynku firma Wasa proponuje nam pieczywo chrupkie z dodatkiem mąki z komosy ryżowej.
 
Bibliografia:
M. Sułkowski, U. Gawlik Dziki, J. Czyż, KOSMOS Problemy nauk biologicznych, TOM 60, nr 3-4, 475-481;
www.wikipedia.pl
 

Related Posts

Chleb z nasion

Chleb z nasion

Tego smakowitego i niezwykle ciekawego chlebka nie wymyśliłam sama. Zainspirował mnie przepis jadłonomi. Autorka nazwała go “chlebem zmieniającym życie” i tym mnie przekonała 🙂 Jednak nie mając wszystkich składników zdecydowałam, że przepis zmodyfikuje na swój własny sposób. I tak właśnie powstał chleb z nasion w […]

Kasza jaglana – warto jeść?

Kasza jaglana – warto jeść?

Kasza jaglana uznana została za jedną z najzdrowszych kasz. Przekonajcie się dlaczego?   Kasza jaglana i jej cudowne właściwości!   Kasza jaglana jest to kasza z ziaren prosa.  Samo proso nie dorównuje innym ziarnom zbóż (czytaj o owsie tutaj ), jednakże po oddzieleniu łuski, przy przerobie […]