zdrowe odżywianie jest łatwiejsze niż myślisz

0
Jedzenie ze świadomością

Jedzenie ze świadomością

0 Comments

Oprócz tego, że posiłki powinno się spożywać często co 2-3 godziny, w małych objętościach, to również bardzo ważną kwestią jest aby spożywać je w spokoju (z dala od telewizora, gazety, radia), powoli, dokładnie przeżuwając. Czy tak właśnie jesz codzienne posiłki??
 
Na pozór wydaje się to bardzo proste do zrobienia, ale pozory często mylą. We współczesnym szybkim tempie życia ciężko jest znaleźć czas na 5 przerw przeznaczonych na to, aby porządnie zjeść. Prawda? Przypomnij sobie, kiedy ostatni raz jedząc, myślałeś o tym? Jeśli nie pamiętasz takiej chwili, to podczas następnego posiłku, zwróć uwagę, ile razy przeżułeś dany kęs. Możesz zapytać “po co to wszystko, to głupota, liczyć ile razy ugryzło się dany produkt, strata czasu?!”,jednak w takim razie jesteś w wielkim błędzie, gdyż nie zdajesz sobie sprawy, jak olbrzymie znaczenie dla Twojego zdrowia, wagi oraz wielkości spożytej przez Ciebie porcji może mieć niedokładne, szybkie i bezmyślne przeżuwanie kęsów pokarmu.
 
Dlaczego warto jeść świadomie??
 
Po pierwsze usprawnia to trawienie oraz poprawia metabolizm. Im dokładniej rozdrobnione jedzenie w jamie ustnej, tym lepiej dla żołądka, ponieważ pokarm zalega w nim krócej. Dobrze rozdrobniony pokarm zmniejsza ryzyko niepożądanych zjawisk jak wzdęcia czy nagłe skoki glukozy we krwi. 
 
Po drugie, im dokładniej przeżute kęsy jedzenia w jamie ustnej, tym lepsze przyswajanie składników odżywczych przez organizm. 
 
Po trzecie, sprzyja to w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Powolne, staranne przeżuwanie powoduje, że jesz dłużej, dzięki czemu w odpowiednim momencie odczuwasz sytość, co zapobiega ryzyku wystąpienia nadwagi i otyłości. 
 
Po czwarte, dzięki powolnemu i racjonalnemu spożywaniu posiłku, masz możliwość poznania i delektowania się jego nieskazitelnymi walorami smakowo-zapachowymi, których wielu z nas, podczas szybkiego tempa jedzenia, w ogóle nie odczuwa. Podczas “spokojnego” posiłku, widzisz co masz na talerzu, jesteś świadomy tego co jesz, co ma bardzo duże znaczenie dla Twojego zdrowia.
 
Na koniec, ile razy i jak długo przeżuwać?? 
 
Modelowo, jeden kęs powinno się przeżuwać około 15-30 razy.
Źródło: www.http://health.usnews.com/


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *