Jabłka- warto jeść?!

Jabłka- warto jeść?!

“Jedno jabłko dziennie, trzyma lekarza z dala odemnie !”

 
Dieta bogata w warzywa i owoce przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia różnego rodzaju przewlekłych schorzeń jak choroby układu krążenia czy rak. Z owoców na szczególną uwagę zasługują popularne w Polsce jabłka, których korzystne oddziaływanie na ludzki organizm było doceniane już w starożytności.

Dlaczego warto jeść jabłka?

Jabłka zawierają witaminę A,C, witaminy gr. B oraz wiele składników mineralnych tj. żelazo, wapń, magnez, fosfor, potas. Ponadto są bogate w antyoksydanty tj. kwercetyna, katechiny czy kwas chlorogenowy , których aktywność, powoduje zmniejszenie aktywności oksydacyjnej tłuszczy oraz stężenie cholesterolu we krwi, przez co przedłużone jest życie komórek organizmu. Nie bez powodu jabłka nazywane są ” eliksirem młodości”. Jabłka są polecane w diecie, gdyż nie dość, że są nisko kaloryczne ( 46 kcal/100 g), to poprawiają trawienie oraz hamują apetyt. Wzmacniają układ odpornościowy, dzięki temu, iż zawierają witaminę C ( ok. 9 g/ 100 g). Dzięki zawartości witamin z grupy B oraz witaminy E poprawiają urodę, a zawarte  w nich przeciwutleniacze przeciwdziałają starzeniu się skóry. Wykazują również pozytywne działanie na zęby, zapobiegają próchnicy, wzmacniają szkliwo, a gryzienie twardych owoców, korzystnie wpływa na stan dziąseł. 

jabłka

Popularny jest również ocet jabłkowy, który wykonany jest z jabłecznika lub świeżych jabłek, sprzedawany w postaci niefiltrowanej. Bardzo popularny z powodu jego zdrowotnych właściwości.


Ocet jabłkowy- możesz zrobić go sam! 

Składniki:

  • 1,5 kg jabłek, najlepiej kwaśnych,
  • litr wody przegotowanej,
  • 4-5 łyżeczek naturalnego miodu

Wykonanie: Jabłka należy umyć i usunąć z nich gniazda nasienne, po czym drobno pokroić i umieścić w słoju. Następnie zalać litrem przegotowanej, chłodnej, osłodzonej wody. Przykryć ścierką, obwiązać i odstawić w ciepłe miejsce na 4 tygodnie, od czasu do czasu mieszając zawartość drewnianą łyżką. Gdy roztwór przestanie się pienić, proces fermentacji dobiegnie końca, przelać napój przez gazę do butelek i odstawić w chłodne miejsce.

*Najlepiej ocet jabłkowy robić ze starych odmian jabłek tj. papierówki, antonówki.

Ocet jabłkowy wykazuje niezwykłe oddziaływanie na organizm! Jakie?

  • pomaga w utrzymaniu dobrej formy ciała,
  • pomaga w naturalny sposób zwalczać różnego rodzaju bakterie, wirusy oraz inne zarazki,
  • pomaga regulować metabolizm wapnia
  • ułatwia trawienie,
  • pomaga w utrzymaniu odpowiedniej wagi ciała,
  • spowalnia procesy starzenia się organizmu,
  • pomaga w utrzymaniu odpowiedniej konsystencji krwi,
  • łagodzi bóle menstruacyjne,
  • łagodzi bóle gardła, zapalenie krtani, oczyszcza z bakterii, zarazków, a nawet pleśni,
  • Wspiera leczenie zatruć pokarmowych,
  • pomaga w utrzymaniu zdrowej, dobrze wyglądającej skóry,
  • łagodzi oparzenia słoneczne,
  • Zapobiega swędzeniu skóry głowy, suchości włosów oraz łupieżowi,
  • zmniejsza ilość złego cholesterolu,
  • wzmacnia pracę serca,
  • zmniejsza ciśnienie krwi,
  • stabilizuje ilość glukozy we krwi,
  • pomaga w zwalczaniu raka

    Ocet jabłkowy-jak spożywać?

Ocet jabłkowy może być używany jako dodatek do sałatek, surowych owoców, marynat oraz innych dań w celu poprawy ich walorów sensorycznych ( smak, zapach). Może być również spożywany w postaci napoju, zimnego lub gorącego, z lub bez dodatku miodu, który świetnie gasi pragnienie. Można go również dodać do herbaty lub kawy.

UWAGA! W 2009 roku przeprowadzono badania, które wykazały, iż spożycie 30 ml octu jabłkowego dziennie wpływa na redukcję masy ciała i zmniejszenie apetytu. Kwas octowy, który jest głównym składnikiem octu jabłkowego, pomaga w hamowaniu akumulacji tłuszczu w organizmie. Inne badania potwierdziły fakt, iż dodatek octu jabłkowego do posiłku, przyczynia się do zmniejszenia jego indeksu glikemicznego oraz pomaga w utrzymaniu równowagi poziomu glukozy we krwi. Jednakże potrzeba jeszcze wiele dokładniejszych badań aby potwierdzić dokładne oddziaływanie tego produktu na organizm człowieka.


Chociaż jabłka i ocet jabłkowy przyczyniają się do przyspieszenia metabolizmu i zmniejszenia apetytu, należy pamiętać, iż dodanie tych produktów do codziennej diety, nie wystarczy w redukcji masy ciała, trzeba przy tym zmienić swoje złe nawyki żywieniowe i pamiętać o codziennej aktywności fizycznej.


Related Posts

Truskawki- źródło cennych wartości odżywczych i prozdrowotnych właściwości!

Truskawki- źródło cennych wartości odżywczych i prozdrowotnych właściwości!

  Truskawki to owoce jagodowe cieszące się dużą popularnością, dzięki nie tylko swoim niesamowitym walorom smakowo-zapachowym, ale także bogactwem wartości odżywczych i właściwościom prozdrowotnym.   Truskawka nazywana inaczej poziomką ananasową, uprawiana jest w wielu odmianach oraz krajach, głównie klimatu umiarkowanego. Truskawka zajmuje drugie miejsce pod […]

Pomarańcze

Pomarańcze

Od samego dzieciństwa Święta Bożego Narodzenia kojarzyły mi się ze wspaniałym zapachem pomarańczy …:) Otóż tą zimową porą następuje Pomarańczowa rewolucja ! Wykorzystujmy ten fakt i jedzmy pomarańczy jak najwięcej, gdyż owoce te to samo zdrowie. Pomarańcze są niskokaloryczne, 100 g dostarcza tylko 44 kcal. […]