Czekolada- zdrowa przekąska?

Czekolada- zdrowa przekąska?

 

Nie pisze na blogu o słodyczach. Słodyczy w postaci przetworzonych ciastek, batonów czy cukierków unikam i wszystkim radze robić tak samo. Jednak czekolada to jeden z tych grzechów, któremu nie mogę się oprzeć!

 

Czekolada od A do Z

 

Prawdziwa czekolada to smakołyk składający się tylko z kilku składników tj.:

  • miazga kakaowa,
  • tłuszcz kakaowy,
  • cukier,
  • lecytyna sojowa,
  • czasem ekstrakt z wanilii

Na rynku znajduje się szereg czekolad mlecznych czy białych z przeróżnymi dodatkami. Takie czekolady oprócz powyższych składników mogą zawierać również mleko w proszku, orzechy, owoce, cynamon, alkohol itp.

Książkowo wyróżnia się 3 typy czekolad:
  • czekoladę naturalną, która powinna zawierać minimum 24% miazgi kakaowej, nie mniej niż 26% tłuszczu kakaowego oraz małe ilości cukru. Bogata jest w węglowodany, magnez, żelazo i niacynę. Dzieli się ją ze względu na zawartość cukru na gorzką ( moja ulubiona !), deserową, półsłodką i słodką.
  • czekoladę mleczną, zawierającą ok. 40 % miazgi kakaowej. Jest najpopularniejszą z czekolad.  Zawiera w swym składzie białko i wapń oraz duże ilości cukru, często nawet do 50% 🙁
  • czekoladę białą, pozbawioną miazgi kakaowej. Produkowana wyłącznie z tłuszczu kakaowego, cukru i mleka.  Cieszy się dość dużą popularnością ze względu na swój odmienny kolor.

 

Czekolada jest zdrowa ?

 

Pewnie nie każdy z Was jest świadomy ale czekolada wykazuje właściwości prozdrowotne, głównie dzięki obecności polifenoli,tłuszczu kakaowego,  składników mineralnych tj. magnez, żelazo oraz  witamin tj. witamina E i PP (niacyna).
 
Tłuszcz kakaowy składa się m.in. z kwasu oleinowego, obniżającego stężenie cholesterolu we krwi oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawiera również alfa- tokoferol który przeciwdziała jęczeniu oraz witamine E tzw. „ witaminę młodości”, naturalny antyoksydant.
 
Magnez- bierze udział w budowie kości, zębów oraz w transporcie sodu i potasu.  Poprawia procesy myślenia, przeciwdziała stresowi i spowalnia procesy starzenia się organizmu.  Czekolada jest bardzo dobrym źródłem tego pierwiastka w przypadku niedoborów,  ktorych przyczyną jest nadmierny stres.
 
Żelazo -odpowiada za transport tlenu w organizmie. Wykorzystywany do syntezy hemoglobiny.
 
Fosfor- jeden z głównych składników układu kostnego. Razem z magnezem reguluje proces mineralizacji kości. Występuje w związkach biorących udział w przemianach biochemicznych organizmu jak białka, węglowodany czy kwasy nukleinowe (DNA). Uaktywnia niektóre witaminy z gr. B oraz bierze udział w utrzymaniu gospodarki kwasowo-zasadowej
 
Niacyna– witamina z gr. B uczestnicząca w przemianie białek, tłuszczy i węglowodanów. Wpływa na utrzymanie dobrego stanu skóry, układu nerwowego oraz pokarmowego. Usuwa nadmiar cholesterolu i ma wpływ na utrzymanie prawidłowego funkcjonowania mózgu.
 
Witamina E-  przeciwutleniacz, zapobiega przed powstawaniem wolnych rodników i nadtlenków lipidowych poprzez co zapobiega rozwojowi miażdżycy, chorób nowotworowych i starzeniu się komórek. Ponadto przeciwdziała bezpłodności.
 
Polifenole– związki o właściwościach przeciwutleniających tj. katechiny, antocyjany. Zwiększają odporność organizmu na zaburzenia pracy układu krwionośnego i serca, zapobiegają zlepianiu się krwinek czerwonych, chronią przed udarami mózgu, obniżają ryzyko zachorowań na nowotwory oraz choroby związane z starzeniem się komórek oraz wpływają na produkcje prostaglandyn, biorących udział w odporności organizmu na stany zapalne.

 

Czekolada- smakołyk z limitem!

 

Czekolada niestety jest smakołykiem o bardzo dużej zawartości tłuszczu i cukru, co wpływa na jej wysoką kaloryczność. Naukowo nie udowodniono znaczącego wpływu jedzenia czekolady na występowanie otyłości.  Wyniki badań przeprowadzone na Uniwersytecie w Hull wykazały, iż kobiety które konsumowały 45 g czekolady dodatkowo dziennie charakteryzowały się niewielkim wzrostem wagi. Natomiast w badaniach z lat 90 stwierdzono niższy wskaźnik BMI u osób często spożywających czekoladę.

 

A więc moi kochani nie 2 tabliczki czekolady dziennie ale 1/4 do np. porannej kawy. Najlepiej wybierać czekoladę gorzką, gdyż zawiera najmniej cukru i wykazano, że zawiera ona najwięcej przeciwutleniaczy, które zapobiegają m. in utlenianiu „złego” cholesterolu, chroniąc tym samym nasze serce. A jak już tak bardzo lubimy słodkie, to wybierajmy czekoladę deserową z dodatkiem orzechów czy owoców, które zwiększą jej wartość odżywczą m. in w wielonienasycone kwasy tłuszczowe czy witaminy. 

 

UWAGA! Przy wyborze czekolady zwracajmy uwagę na jej procent. Im więcej miazgi kakaowej i tłuszczu kakaowego zawiera, tym mniej w niej cukru! A im mniej cukru, tym więcej innych substancji jak witaminy, składniki mineralne i polifenole!

Related Posts

Czy orzechy są zdrowe?

Czy orzechy są zdrowe?

  Orzechy to owoce suche, zamknięte, jednonasienne, które odpadają od rośliny w całości. Ich miejsce na piramidzie zdrowego żywienia (na samym szczycie) może nie zachęca do ich większego spożycia. Nie przekonuje o tym również ich wysoka cena.  Wiele osób odrzuca orzechy, ponieważ są wysokokaloryczne i tłuste ! […]

Przepis na domowe lody truskawkowe

Przepis na domowe lody truskawkowe

Gdy na zewnątrz słońce grzeje człowiek tylko marzy aby się ochłodzić. Uwielbiam lody, ale wiem też co się za nimi kryje. Dlatego od czasu do czasu staram się wyczarować coś pysznego w domu. Poznaj mój przepis na domowe lody truskawkowe. PS. Dzieci także lubią domowe […]