Pesto bazyliowe- prozdrowotna pyszność !

Pesto bazyliowe- prozdrowotna pyszność !

Domowe pesto bazyliowe, wykonane na świeżo, to bogactwo tego co najlepsze. Obecna jest w nim bowiem spora ilość potasu, fosforu, magnezu, wapnia, witaminy A, C oraz kwasu foliowego. Nie dość, że bardzo łatwe do zrobienia to w dodatku mega szybkie! Nawet najgorszemu „kucharzowi” wyjdzie pysznie i zdrowo! Stanowi świetny, wegetariański dodatek do kanapek czy makaronów.

Bazylia jest rośliną tropikalną wywodzącą się z terenów Południowo i Środkowo-Wschodniej Azji oraz Afryki. Jej uprawy można znaleźć również w rejonach morza Śródziemnego. Znana i stosowana jako środek kosmetyczny i leczniczy od tysięcy lat. Pierwsze doniesienia o jej leczniczych właściwościach opisał Hipokrates.

Bazylia to bogactwo wielu cennych dla człowieka składników jak chociażby witamina C, E, prowitamina A, ryboflawina, rutyna, pirydoksyna, wapń, żelazo, fosfor, potas magnez, mangan, cynk . Zawiera szereg związków antyoksydacyjnych, zwalczających wolne rodniki. Swój intensywny aromatyczny zapach zawdzięcza obecności w jej składzie olejków lotnych o nazwie linalol, eugenol.

Dzięki tak bogatemu składowi, bazylia wykazuje wiele właściwości prozdrowotnych m.in.:

  • przyspiesza proces trawienia pokarmów,
  • zwiększa wydzielanie soku żołądkowego, wspierając trawienie białek,
  • wspomaga apetyt,
  • zwiększa przyswajanie składników odżywczych,
  • działa przeciwbakteryjnie, przeciwwymiotnie,przeciwwirusowo oraz przeciwutleniająco,
  • przeciwdziała biegunce,
  • obniża stężenie glukozy we krwi,
  • obniża stężenie lipidów we krwi,
  • wzmacnia mięsień sercowy
  • działa uspokajająco,
  • poprawia nastrój,
  • zmniejsza bezsenność,
  • zmniejsza gorączkę,

Bazylia powinna być obowiązkowo obecna w każdej kuchni. Używajmy jej codziennie. Nie tylko w formie suszu, ale przede wszystkim w formie świeżej. Bazylię bowiem w  łatwy sposób można wyhodować w domowym zaciszu lub już gotową kupić w każdym supermarkecie:)

Pesto bazyliowe

Składniki:

  • pączek świeżej bazyli
  • 2 ząbki czosnku
  • 4 łyżki uprażonych płatków migdałowych
  • 5 łyżek startej mozzarelli
  • 2 łyżki oliwy z oliwek
  • 2 łyżki soku z cytryny

Wykonanie:

  • Wszystkie składniki zmiksować przy użyciu blendera.

Propozycja podania: z makaronem, jako dodatek do pieczywa lub wafli ryżowych.

Wartość energetyczna w 100 g pesto:

Wartość energetyczna: 301kcal
Białko: 12 g
Węglowodany ogółem: 8 g
Tłuszcz: 27 g
Błonnik:3 g

 

 

ZOBACZ TAKŻE



Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz