Owies właściwości !

Owies właściwości !
 Owies jest jednym z najwartościowszych zbóż,  mający wiele właściwości prozdrowotnych. Dlaczego warto go włączyć do codziennej diety?
 
Owies to źródło białka, o korzystnym składzie aminokwasów egzogennych jak lizyna, które zabezpieczają funkcje życiowe organizmu. Charakteryzuje się również niską zawartością białek glutenowych, dzięki czemu owies może być wykorzystywany w diecie ludzi chorych na celiakię. Ponadto posiada najwyższy wśród zbóż współczynnik PER, związany z przyrostem masy ciała do ilości spożytego białka (wynosi on aż 84).
 
Tłuszcz owsiany składa się triacylogliceroli oraz wyższych kwasów tłuszczowych, wśród których największą ilość stanowią niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) .

Węglowodany w ziarnie owsa to głównie cukry złożone jak skrobia. W miarę dojrzewania ziarna, spada ilość cukrów redukujących na rzecz wielocukrów tj. skrobia, strawiona w organizmie, częściowo wykazuje wpływ podobny do błonnika, dzięki czemu przeciwdziała licznym schorzeniom m. in układu krwionośnego. Oczywiście, w skład węglowodanów wchodzi również błonnik ( ok. 32 % w oplewionym ziarnie), bogaty w takie frakcje jak: celuloza, hemicelulozy, ligniny, substancje pektynowe oraz gumy i śluzy. 
Jedną z najważniejszych frakcji błonnika pod względem żywieniowym  są beta-glukany, znajdujące się w głównie w zewnętrznych częściach ziarniaka. Beta glukany pełnią funkcje stymulatorów immunologicznych, które są odpowiedzialne za aktywowanie białych krwinek, sumiennie broniących Nasz organizm przed różnorodnymi infekcjami. Ponadto wykazują działanie hipocholesterolemiczne (obniżają stężenie cholesterolu we krwi) oraz działają profilaktycznie w takich chorobach jak nowotwory złośliwe, infekcje HIV, ekspozycje na promieniowanie UV czy liczne infekcje urazowe. Ziarno owsa dzięki wysokiej zawartości beta glukanów zalecane jest osobom chorym na cukrzyce, gdyż wykazano, iż dieta owsiana powoduje zredukowanie poposiłkowej glikemii i podwyższonego stężenia insuliny we krwi. 
 
W owsie znajdziemy bogactwo minerałów takich jak magnez, wapń, żelazo, fosfor oraz krzem. Najwięcej składników mineralnych zlokalizowanych jest w zarodku i zewnętrznych warstwach ziarna. 
 
Ponadto owies uchodzi za cenne źródło witamin m.in. kwasu pantotenowego, tiaminy oraz witaminy  E, która m. in obniża stężenie cholesterolu LDL tzw. „złego” cholesterolu oraz cukru we krwi i zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory. 
 
Negatywem jest fakt, iż ziarno owsa zawiera kwas fitynowy, który ogranicza wchłanianie poszczególnych składników mineralnych. Z tego względu warto komponować produkty owsiane z produktami bogatymi w wapń, żelazo czy magnez. Jednakże związek ten, to nie tylko samo zło, gdyż przypisuje mu się właściwości antyoksydacyjne, przeciwrakowe i przeciwmiażdżycowe. 
 

Podsumowując, dieta owsiana jest bardzo korzystna dla Naszego zdrowia, gdyż chroni przed nadwagą, otyłością, chorobami układu krwionośnego, chorobami nowotworowymi oraz łagodzi objawy choroby wrzodowej, cukrzycy czy nadciśnienia tętniczego. Produkty owsiane łączmy z innymi produktami, które zwiększą przyswajalność składników mineralnych. 

 

Related Posts

Kasza jaglana – warto jeść?

Kasza jaglana – warto jeść?

Kasza jaglana uznana została za jedną z najzdrowszych kasz. Przekonajcie się dlaczego?   Kasza jaglana i jej cudowne właściwości!   Kasza jaglana jest to kasza z ziaren prosa.  Samo proso nie dorównuje innym ziarnom zbóż (czytaj o owsie tutaj ), jednakże po oddzieleniu łuski, przy przerobie […]

Produkty ekspandowane- warto jeść?

Produkty ekspandowane- warto jeść?

W ostatnich latach znacznie wzrosła różnorodność asortymentu produktów ekspandowanych tj. wafle ryżowe, preparowane ziarna zbóż czy chrupki śniadaniowe. Na opakowaniach wielu z nich znajdziemy zachęcające do ich kupna hasła jak ” fit”, ” źródło błonnika” itp. Czy naprawdę warto je jeść? Produkty ekspandowane cieszą się […]



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *