Dynia na zdrowie!

Dynia na zdrowie!

Dynia to smaczne, pomarańczowe warzywo. Nazywane również słońcem jesieni, gdyż w trakcie pochmurnych, krótkich i ciemnych jesiennych dni dodaje blasku przyrodzie. Należy do rodziny dyniowatych, razem z arbuzem, ogórkiem, cukinią, kabaczkiem i melonem. Znana głównie ze święta Haloween, kiedy to wystawiana przed dom ma odpędzać złe duchy. Nie dość, że jest tania i łatwo dostępna, to w dodatku bardzo zdrowa. Cieszmy się więc tym cennym darem natury, wykorzystując ją maksymalnie w tak krótkim czasie jej dostępności. Dynia bowiem nie powinna służyć tylko do zabawy podczas Haloween, ale przede wszystkim gościć na naszych stołach!

Dynia- wartości odżywcze

Dynia jest warzywem niskokalorycznym-  100 g dostarcza jedynie 28 kcal. Swój pomarańczowy kolor zawdzięcza obecności karotenoidów, w tym beta-karotenu, naturalnego przeciwutleniacza. Zawiera witaminy- C,E i witaminy z grupy B (niacyna, kw. foliowy), mikroelementy- potas, fosfor, wapń, żelazo i magnez oraz błonnik.

Pestki dyni to skarbnica cennych składników odżywczych. Stanowią świetne źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 6 i omega 3. Poza tym dostarczają sporej ilości błonnika, mikroelementów- cynku, żelaza, fosforu, selenu, magnezu, miedzi oraz witaminy- witamina E, ryboflawina, B6, niacyna, kwas foliowy.

Dynia-właściwości

Dynia, dzięki wysokiej wartości odżywczej wykazuje szereg pozytywnych właściwości na organizm człowieka m.in.:

  • chroni przed działaniem wolnych rodników, przeciwdziałając stresowi oksydacyjnemu prowadzącego do cukrzycy, chorób układu krążenia, neurodegeneracyjnych, układu pokarmowego, oddechowego, przyspieszenia procesów starzenia się, a nawet nowotworów!
  • Obniża stężenie cholesterolu we krwi, wydalając go wraz z kałem,
  • reguluje perystaltykę jelit,
  • działa regenerująco i łagodząco na przewód pokarmowy,
  • zwalcza stany zapalne pęcherza moczowego i nerek,
  • pomaga w utrzymaniu dobrego stanu wzroku,
  • stymuluje wydzielanie żółci,
  • obniża poziom glukozy we krwi,
  • wpływa korzystnie na wygląd skóry,
  • pomaga w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej,
  • bierze udział w utrzymaniu prawidłowej pracy mięśni, w tym najważniejszego mięśnia sercowego oraz układu nerwowego.

Poza tym, w dyni obecna jest specyficzna substancja- kukurbitacyna, która wykazuje działanie porażające na układ nerwowy pasożyta.  Może zatem stanowić skuteczny lek w walce z niechcianymi domownikami naszego organizmu . Miąższ i sok z dyni pomaga w walce z bezsennością i w chorobach nerek. Znajduje również zastosowanie jako lek przeciwymiotny.

Pestki dyni, dzięki dużej zawartości cynku, selenu, witaminy E warunkują piękny wygląd naszych włosów, skóry i paznokci.

Dynia jako warzywo lekkostrawne oraz niskokaloryczne polecane jest szczególnie osobom z nadwagą i otyłością oraz cierpiącymi na różne schorzenia. Generalnie nie bagatelizujmy, jest idealna dla każdego!

Pieczona dynia

Niektórzy boją się dyni. Głównie ze względu na brak sensownego pomysłu odnośnie jej użycia w kuchni. Jednakże nie ma nic prostszego, jak upieczenie dyni z dodatkiem ulubionych przypraw. Z dynią świetnie komponują się przyprawy korzenne i ostre.

Jak upiec dynie?

Wystarczy nagrzać piekarnik do 180 C. Dynię umyć, przekroić na pół, wydrążyć pestki i umieści na blaszce skórką do dołu. Piec około 1 godzinę, w zależności od wielkości dyni.

Przed pieczeniem można dodać do niej przyprawy. Można jednak upiec ją bez żadnych dodatków. Po ostudzeniu obrać, a miąższ zblendować na gładką masę. Miąższ z dyni możemy użyć do przyrządzenia różnych innych smakowitości np. ciastek ( przepis tutaj) lub zupy, którą proponuje poniżej. Miąższ można przechowywać 3 dni w lodówce.

Zupa z dyni

Przepis inspirowany pomysłem na dynię z jadłonomia.com 🙂 Jest bardzo lekka, aromatyczna, z nutką upragnionej słodyczy.

Składniki:

  • Pół cebuli
  • łyżka oleju kokosowego,
  • 1 średnia sztuka marchwi
  • 1 średnia sztuka pietruszki,
  • Por
  • 2 pomidory
  • Miąższ z dwóch małych pieczonych dyni
  • 3 łyżki syropu klonowego
  • łyżeczka octu jabłkowego
  • przyprawy: sól, pieprz, szczypta ostrej papryki, pół łyżeczki kurkumy, 1/4 łyżeczki imbiru

Wykonanie: Cebulę obrać, pokroić w skrzydła i podsmażyć w garnku na łyżce oleju kokosowego. Po chwili dodać pokrojoną marchew, pietruszkę, por. Smażyć około 5 minut. Dodać 2 pomidory, obrane ze skórki i smażyć jeszcze przez 2 minuty. Dolać 1,5 l wody. Przyprawić. Gotować do zmięknięcia warzyw. Gdy warzywa zmiękną, wyjąć je, a do wywaru dodać miąższ z dynii. Zmiksować przy użyciu blendera. Na koniec dodać 3 łyżki syropu klonowego i łyżeczkę octu jabłkowego. Gotować około 5 minut i gotowe.

Porcja dla 5 osób

Propozycja podania: z ulubionym serem oraz koniecznie z pełną garścią pestek dyni!

Wartość odżywcza w 100 g zupy:

Wartość kaloryczna: 19,8 kcal
Białko: 0,5 g
Węglowodany: 3,1 g
Tłuszcz: 0,9 g
Błonnik: 0,7 g

Bibliografia:

Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B.: Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2012.

Kurzeja E., Synowiec A., Stec M., Kudelski A., Chrobok M., Pawłowska–Góral K.: Ocena potencjału antyoksydacyjnego soków z wybranych warzyw z rodziny dyniowatych. Bromat. Chem. Toksykol., 2011, 44, 3.

Stefaniak A., Dynia na zdrowie, Food Forum, 2014, 3-4(6),197-198


Related Posts

Warto jeść Bób!

Warto jeść Bób!

Bób to warzywo bliskie mojemu sercu. Jak co roku wraz z nadchodzącym latem, lecę do lokalnego warzywniaka, aby go zdobyć. Co ma w sobie, że tak bardzo go cenie? Bób należy do roślin strączkowych. Roślina znana już w starożytności, chodź jej dokładne pochodzenie nie jest […]

Jak grillować?

Jak grillować?

  Sezon grillowy czas zacząć. Czy zdajesz sobie sprawę, że grillując swój ulubiony rodzaj mięsa, wytwarzasz wiele związków, które mają działanie rakotwórcze?! Nie martw się, gdyż można temu zapobiec. Wystarczy tylko stosować się do kilku prostych zasad, dzięki którym jedząc grillowane produkty, będziesz miał pewność, […]



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *