Dieta ubogoenergetyczna

Dieta ubogoenergetyczna

 

Cierpisz na nadwagę lub otyłość? Aby lepiej poczuć się w swoim ciele i zapewnić sobie zdrowie koniecznie przejdź na dietę ubogoenergetyczną, inaczej odchudzającą. Jest to standardowa dieta wdrażana przez dietetyków w przypadku nadwagi otyłości. Nie mylcie jej z kolejną dietą cud.

 

Na czym polega dieta ubogoenergetyczna?

 

Głównym celem diety jest zmniejszenie masy ciała, poprzez stopniowe zmniejszanie ilości spożywanych kalorii oraz zapewnienie prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dieta ta oprócz dostarczania organizmowi zmniejszonej ilości energii, skomponowana jest w taki sposób, aby organizm był jak najlepiej odżywiony. Zabezpiecza dzięki temu przed niekorzystnymi skutkami zdrowotnymi oraz znienawidzonym efektem ” jo-jo”.

 

Co można jeść na diecie ubogoenergetycznej?



W skrócie o diecie:

    • Największemu ograniczeniu ulegają tłuszcze nasycone.
    • Podstawowym składnikiem energetycznym jest skrobia (cukier zapasowy roślin). Wskazane jest więc spożywanie pełnoziarnistych produktów zbożowych jak pieczywo ciemne, otręby, kasze oraz płatki. Posiadają one niższy indeks glikemiczny w porównaniu do ich przetworzonych odpowiedników, stanowią bogate źródło błonnika pokarmowego, składników mineralnych i witamin.
    • Ograniczyć należy słodycze. Duża ilość cukrów prostych prowadzi do syntezy tłuszczów nasyconych, które odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej oraz w ścianach naczyń krwionośnych, prowadząc do licznych chorób układu krążenia.
    • Zalecane jest spożycie odpowiedniej ilości pełnowartościowego białka.
    • Dieta powinna opierać się na surówkach, sałatkach i gotowanych warzywach.
    • Ograniczyć należy sól kuchenną oraz ostre przyprawy, które pobudzają nasz apetyt.
    • Zalecane jest picie ok. 1,5 l wody dziennie. Woda reguluje przemianę materii i oczyszcza organizm.
    • Posiłki powinny być spożywane w ilości 4-5 dziennie, w regularnych odstępach czasu.
    • Nie należy pić wody, herbaty czy innych płynów w trakcie posiłku.
    • Posiłki powinny być przygotowywane poprzez gotowanie na parze lub w wodzie, duszone bez dodatku tłuszczu lub pieczone na ruszcie, w folii, pergaminie czy w garnkach kamionkowych.

 

Tabela przedstawia szczegółowe produkty i potrawy które są zalecane w diecie ubogoenergetycznej oraz takie, które są zabronione.

PRODUKTY

ZALECANE

PRODUKTY ZALECANE W UMIARKOWANYCH ILOŚCIACHPRODUKTY PRZECIWSKAZANE
Chude mleko 0,5-1,5% tł., jogurt chudy, kefir chudy, koktajl mleczno-owocowy bez cukru, woda przygotowana, herbata czarna, zielona, czerwona, ziołowa, owocowa bez cukru, kawa zbożowa bez cukru, soki warzywne i owocowe, napoje  „light”Słaba kawa naturalna bez cukruNapoje słodzone, kakao naturalne, mocna kawa, napoje z owoców i śmietanki, tłuste mleko, napoje alkoholowe, soki owocowe z cukrem, lemoniada, coca-cola, pepsi
Chleb razowy graham, chleb pełnoziarnisty, chrupkiChleb pszenny, pszenno-żytni, bułeczki, rogale, bagietki francuskie, tostoweWypieki z dodatkiem cukru, chleb na miodzie, biszkopt z cukrem, ciasta kruche, ucierane
Chude wędliny: szynka, polędwica, drobiowe, pasty  z mięsa i warzyw, chude ryby, jaja faszerowane, jaja na miękko lub jajecznica (2-3 razy na tydzień), ser twarogowy, chudy serek homogenizowany, serek twarogowy ziarnistySer twarogowy półtłusty, sery podpuszczkowe niepełnotłuste, serek topiony, masło, margaryna, pasztet z drobiu, cielęciny, parówki drobiowe i cielęce, dżemy bezcukrowe, śledzie, ryby niezbyt tłuste-gotowane, wędzoneTłuste wędliny, kiszka, konserwy mięsne, pasztetowa, salceson, miód, dżemy, marmolady, konfitury, tłuste sery podpuszczkowe żółte, topione, sery pleśniowe, ser „Feta”, sery typu Fromage, ser twarogowy tłusty
Zupy jarzynowe czyste, np. pomidorowa, grzybowa, barszcz, chudy rosół, mleczne na mleku 0,5-1,5% tł.

Zupy podprawiane zawiesinami: jarzynowa, ziemniaczana, owocowa bez cukru, koperkowa, kalafiorowa, zupa z maślanką, serwatką, cytrynowa, barszcz czerwony zabielany, żurek, kapuśniak, ryżowa, krupniak

Sosy na wywarach z warzyw, np. pietruszkowy, koperkowy, pomidorowy, potrawkowy, grzybowy, cytrynowy, chrzanowy, mleczny, owocowe bez cukru

Zupy esencjonalne np. na tłustych wywarach mięsnych, zagęszczone zasmażkami, z dużą ilością śmietany,  owocowe z cukrem

Sosy zawiesiste, tłuste, esencjonalne, słodkie

Ryż brązowy, grzanki, kasze, lane ciasto, makaron, ziemniaki, fasola, grochDuże ilości pieczywa, makaronów, kasz, groszek ptysiowy, kluski francuskie, biszkoptowe

Mięso chude: cielęcina, młoda wołowina, jagnię, królik, kurczak, indyk,

Chude ryby: dorsz, lin, mintaj, sandacz, szczupak, okoń, błękitek, flądra, morszczuk, płastuga, płoć, pstrąg strumieniowy, halibut biały,

Potrawy gotowane, pieczone w folii, pergaminie, na grillu, w kombiwarze, duszone bez tłuszczu

Mięsa krwiste: wołowina, konina, polędwica wieprzowa.

Ryby: młody karp, leszcz, karmazyn, tuńczyk

Tłuste gatunki: wieprzowina, baranina, podroby, gęsi, kaczki

Ryby tłuste: węgorz, łosoś, sum, tołpyga, śledź, szprot bałtycki

Potrawy nasiąknięte tłuszczem: smażone, pieczone, duszone w tradycyjny sposób

Budynie z mięsa i warzyw, z sera, warzywa faszerowane mięsemBudynie z kasz, makaronów, zapiekanki, risotto, pierogi z mięsem

Potrawy z dodatkiem cukru np. knedle, naleśniki, pierogi

Potrawy smażone jak racuchy, kotlety z kaszy

Warzywa wszystkie oprócz wymienionych w rubryce „zalecane w umiarkowanych ilościach”Groch, fasola, groszek zielony, konserwowy, kukurydzaStare surówki i warzywa gotowane z dodatkiem dużej ilości majonezu, śmietany, żółtek, cukru
Ziemniaki gotowane w całości, puree ziemniaczane, pieczoneSmażone, chipsy ziemniaczane, frytki, placki ziemniaczane, pyzy, ziemniaki z masłem bądź innym tłuszczem
Grejprfruty, jabłka, wiśnie, czereśnie, porzeczki, truskawki, morele, poziomki, maliny, pomarańcze, mandarynki, ananasyWinogrona, banany, brzoskwinie, śliwki, gruszki, mango, porzeczki czarne, owoce suszoneOwoce w syropach, kompoty z cukrem, sałatki owocowe z cukrem, galaretki ze śmietaną i cukrem
Kompoty, kompoty surówkowe, kisiele, galaretki z niewielką ilością słodzika, leguminy z serka homogenizowanego, owoce z serkiem, jabłka pieczone z pianą z białek, sernik na zimno z niewielką ilością słodzika, surówki owocowe, desery mleczneCiastka z małą zawartością tłuszczu i cukru lub z niewielką ilością słodzikaWszystkie desery z cukrem, miodem np. galaretki, kremy, kompoty, leguminy, marmolady, wszystkie z dużą zawartością tłuszczu i cukru np. ciasta, torty, pączki, faworki, orzechy, chałwa, czekolada
Łagodne przyprawy jak: sok z cytryny, kwas mlekowy, kwasek cytrynowy, koperek zielony, czosnek, pietruszka, cebula, jarzynka, kminek, majeranek, bazyliaGałka muszkatołowa, liść laurowy, ziele angielskie, sól, papryka słodka, pieprz ziołowy, ocet winny, curry, tymianek, oregano, vegetaBardzo ostre, papryka ostra, ocet, chilli, musztarda, pieprz, sól w większych ilościach



Jeśli będziesz potrzebował pomocy, chętnie pomogę Ci w przejściu na nowy styl odżywiania!!! Określę Twój stopień nadwagi, obliczę zapotrzebowanie energetyczne oraz ilość poszczególnych składników odżywczych, jakie musisz spożywać w ciągu dnia. Doradzę jakie produkty kupować. Powiem też jakie zmiany musisz wdrożyć aby cieszyć się pięknym ciałem i dobrym samopoczuciem!  Zmiany zależą tylko i wyłącznie od Ciebie! Zrób coś dla siebie! Nie czekaj na jutro, wdróż te zmiany już dziś!

 

Zapraszam do kontaktu na skowron.angelika90@gmail.com!

 

 

Bibliografia: 
  • Ciborowska, 2010, Dietetyka, zywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa
 


ZOBACZ TAKŻE



Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz