Dieta śródziemnomorska- moja number 1:)

Dieta śródziemnomorska- moja number 1:)

 

Dieta śródziemnomorska znana już od dłuższego czasu, jako dieta dla utrzymania zdrowia i szczupłej sylwetki. Nie bez przyczyny, znajduje się na jednych z czołowych miejsc w rankingach: „najlepsza dieta w chorobach układu krążenia”, „najłatwiejsza dieta do wykonania”, „zdrowa dieta”, „najlepsza dieta roślinna” oraz „najlepsza dieta w prewencji cukrzycy”. Opiera się na produktach o niskim  indeksie glikemicznym oraz  bogatych w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Po prostu ideał !
 
Jak sama nazwa wskazuje, pochodzi z rejonów morza śródziemnego, charakteryzującego się m.in. mniejszą umieralnością tamtejszej ludności z powodu chorób cywilizacyjnych, głównie otyłości, układu krążenia oraz nowotworów w porównaniu z  mieszkańcami chociażby północnej Europy czy Ameryki. Fakt ten zawdzięcza się stylowi życia jaki mieszkańcy basenu prowadzą na co dzień, polegającą na dużej aktywności fizycznej jak i specjalnemu żywieniu. W celu zmniejszenia ryzyka występowania otyłości oraz chorób układu krążenia wśród m.in. Polaków, opracowano specjalną piramidę śródziemnomorską, zobrazowaną poniżej.
 
                 dieta

 

Na czym dokładnie polega dieta śródziemnomorska?

 
Podstawę piramidy stanowi codzienna aktywność fizyczna, która jest najważniejsza w utrzymaniu organizmu w zdrowiu i dobrej kondycji!!!
 
W codziennej diecie obowiązkowo muszą pojawić się pełnoziarniste produkty zbożowe jak pieczywo, makarony, ryże, kasze oraz owoce i warzywa. Stanowią one bogate źródło cennych witamin, składników mineralnych i oczywiście błonnika. 
 
Tłuszcze roślinne w postaci olejów również nie powinny być nam obce. W piramidzie przedstawiona jest oliwa z oliwek, z racji tego, że jest ona bardzo powszechna w rejonach basenu morza śródziemnego. W Polsce możemy zamienić ją na nasz krajowy  olej rzepakowy.
 
Kilka razy w tygodniu należy spożywać pełnowartościowe białko w postaci ryb, jaj, nabiału czy chudego mięsa. 
 
Unikać należy słodyczy oraz czerwonego mięsa, które są głównym źródłem kwasów tłuszczowych nasyconych, izomerów trans oraz cukrów prostych. Można spożywać je jedynie kilka razy w miesiącu.
 
W piramidzie wyodrębnione jest także czerwone wino, które zalecane jest w umiarkowanej ilości. Czerwone wino usprawnia trawienie, jest źródłem cennych polifenoli jak i korzystnie wpływa na ciśnienie oraz poziom cholesterolu we krwi. 
 
Ponadto bardzo ważne jest codzienne nawodnienie organizmu, najlepiej w postaci czystej wody!
 

Jakie korzyści przynosi dieta śródziemnomorska?

 
Istnieje wiele badań, potwierdzających korzystne oddziaływanie diety śródziemnomorskiej na organizm człowieka. Jeśli chodzi o utratę zbędnych kilogramów, wyprzedza ją jedynie dieta nisko węglowodanowa. Poza tym wykazuje pozytywny wpływ na zmniejszenie ryzyka umieralności w wyniku zawałów, chorób serca i nowotworów. Wpływa na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi oraz stężenia tzw. „złego cholesterolu”
 
Dieta ta jest w 100-u procentach bezpieczna !!! Mogą ją stosować osoby w każdym wieku, nawet dzieci. Dieta dostarcza wszystkich składników pokarmowych potrzebnych organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Jest świetnie zbilansowana i nie prowadzi do żadnych nieprzyjemnych konsekwencji zdrowotnych. Ponadto ze względu na różnorodność produktów, jest łatwa do wdrożenia i zarazem bardzo smaczna.
Komponując moje codzienne posiłki inspiruje się właśnie tą dietą. Jest lekka, a zarazem sycąca i niebagatelnie pyszna. A wy stosujecie lub stosowaliście Cie kiedykolwiek tą dietę?


Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz