Dieta DASH – najlepsza z najlepszych 2014

Dieta DASH – najlepsza z najlepszych 2014
Dieta DASH (Dietary approaches to stop hypertension) została uznana najlepszą dietą 2014 roku w rankingu najlepszych diet na świecie, przeprowadzonym już po raz czwarty przez ” U.S. News & World Report” w trzech kategoriach : „najlepsza z najlepszych”, „najlepsze dla diabetyków” oraz ” najlepsze pod względem zdrowego odżywiania”
 

Cel diety DASH

 
Dieta DASH ma na celu obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. Badania dowodzą, że wpływa również na obniżenie poziomu lipoprotein LDL tzw. „złego” cholesterolu” i kwasów tłuszczowych nasyconych (trójcyloglicerydy)oraz wpływa na wzrost stężenia lipoprotein HDL tzw. „dobrego” cholesterolu. Wspomaga leczenie chorób układu krążenia oraz redukcję masy ciała.
 
dieta
 

Na czym polega dieta DASH?

 
Dieta DASH w uproszczeniu to zdrowe racjonalne odżywianie. Polega na zwiększeniu spożycia warzyw, owoców, przetworów zbożowych z pełnego ziarna oraz niskotłuszczowych produktów odzwierzęcych, czyli nabiał, chude gatunki mięs i ryb. Dużemu ograniczeniu lub nawet całkowitemu wyeliminowaniu z diety podlegają słodycze, czerwone mięso, alkohol, produkty wysokoprzetworzone oraz sól, która jest jedną z głównych przyczyn wzrostu ciśnienia tętniczego krwi. Do poprawy smaku potraw zalecane jest używanie przypraw i ziół. Zaleca się również dwa posiłki bezmięsne w ciągu tygodnia. Bardzo ważne w tej diecie to picie ok. 1,5 l wody dziennie. Codzienną mocną kawę czy herbatę należy zamienić na wodę mineralną ubogą w sód.

 

Dla kogo?

 
Dieta DASH to dieta dla wszystkich, ale szczególnie zalecana osobom otyłym lub z  nadwagą, cierpiącym na choroby układu krążenia oraz dzieciom z zespołem metabolicznym. 
 
Jest to dieta restrykcyjna, nastawiona na szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Wymaga wielu poświęceń i wyrzeczeń ze strony osoby rozpoczynającej przygodę z dietą DASH.  Jednakże jest ona tego warta, gdyż pomaga w utrzymaniu organizmu w zdrowiu, poprzez redukcję „złego” cholesterolu, obniżenie ciśnienia krwi o ok. 6-8% oraz  normalizację masy ciała.  Pierwsze efekty można zauważyć już po 2 tygodniach stosowania diety. Bardzo ważne jest dobre jej zbilansowanie, dlatego zaleca się rozpoczęcie stosowania tej diety razem z dietetykiem, który dostosuje wartość energetyczną oraz komponenty poszczególnych posiłków indywidualnie dla danej osoby. Jak każda dieta powinna być stosowana w połączeniu z codzienną aktywnością fizyczną.
 
Nie bez powodu, dieta DASH została uznana za najzdrowszą dietę świata. Powinna być stosowana przez całe życie, gdyż dostarcza wszystkich składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W diecie DASH znajdują się prawidłowe nawyki żywieniowe, które każda osoba powinna mieć. 

 



Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz