Czekolada- zdrowa przekąska?

Czekolada- zdrowa przekąska?

 

Nie pisze na blogu o słodyczach. Słodyczy w postaci przetworzonych ciastek, batonów czy cukierków unikam i wszystkim radze robić tak samo. Jednak czekolada to jeden z tych grzechów, któremu nie mogę się oprzeć!

 

Czekolada od A do Z

 

Prawdziwa czekolada to smakołyk składający się tylko z kilku składników tj.:

  • miazga kakaowa,
  • tłuszcz kakaowy,
  • cukier,
  • lecytyna sojowa,
  • czasem ekstrakt z wanilii

Na rynku znajduje się szereg czekolad mlecznych czy białych z przeróżnymi dodatkami. Takie czekolady oprócz powyższych składników mogą zawierać również mleko w proszku, orzechy, owoce, cynamon, alkohol itp.

Książkowo wyróżnia się 3 typy czekolad:
  • czekoladę naturalną, która powinna zawierać minimum 24% miazgi kakaowej, nie mniej niż 26% tłuszczu kakaowego oraz małe ilości cukru. Bogata jest w węglowodany, magnez, żelazo i niacynę. Dzieli się ją ze względu na zawartość cukru na gorzką ( moja ulubiona !), deserową, półsłodką i słodką.
  • czekoladę mleczną, zawierającą ok. 40 % miazgi kakaowej. Jest najpopularniejszą z czekolad.  Zawiera w swym składzie białko i wapń oraz duże ilości cukru, często nawet do 50% 🙁
  • czekoladę białą, pozbawioną miazgi kakaowej. Produkowana wyłącznie z tłuszczu kakaowego, cukru i mleka.  Cieszy się dość dużą popularnością ze względu na swój odmienny kolor.

 

Czekolada jest zdrowa ?

 

Pewnie nie każdy z Was jest świadomy ale czekolada wykazuje właściwości prozdrowotne, głównie dzięki obecności polifenoli,tłuszczu kakaowego,  składników mineralnych tj. magnez, żelazo oraz  witamin tj. witamina E i PP (niacyna).
 
Tłuszcz kakaowy składa się m.in. z kwasu oleinowego, obniżającego stężenie cholesterolu we krwi oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawiera również alfa- tokoferol który przeciwdziała jęczeniu oraz witamine E tzw. “ witaminę młodości”, naturalny antyoksydant.
 
Magnez- bierze udział w budowie kości, zębów oraz w transporcie sodu i potasu.  Poprawia procesy myślenia, przeciwdziała stresowi i spowalnia procesy starzenia się organizmu.  Czekolada jest bardzo dobrym źródłem tego pierwiastka w przypadku niedoborów,  ktorych przyczyną jest nadmierny stres.
 
Żelazo -odpowiada za transport tlenu w organizmie. Wykorzystywany do syntezy hemoglobiny.
 
Fosfor- jeden z głównych składników układu kostnego. Razem z magnezem reguluje proces mineralizacji kości. Występuje w związkach biorących udział w przemianach biochemicznych organizmu jak białka, węglowodany czy kwasy nukleinowe (DNA). Uaktywnia niektóre witaminy z gr. B oraz bierze udział w utrzymaniu gospodarki kwasowo-zasadowej
 
Niacyna– witamina z gr. B uczestnicząca w przemianie białek, tłuszczy i węglowodanów. Wpływa na utrzymanie dobrego stanu skóry, układu nerwowego oraz pokarmowego. Usuwa nadmiar cholesterolu i ma wpływ na utrzymanie prawidłowego funkcjonowania mózgu.
 
Witamina E-  przeciwutleniacz, zapobiega przed powstawaniem wolnych rodników i nadtlenków lipidowych poprzez co zapobiega rozwojowi miażdżycy, chorób nowotworowych i starzeniu się komórek. Ponadto przeciwdziała bezpłodności.
 
Polifenole– związki o właściwościach przeciwutleniających tj. katechiny, antocyjany. Zwiększają odporność organizmu na zaburzenia pracy układu krwionośnego i serca, zapobiegają zlepianiu się krwinek czerwonych, chronią przed udarami mózgu, obniżają ryzyko zachorowań na nowotwory oraz choroby związane z starzeniem się komórek oraz wpływają na produkcje prostaglandyn, biorących udział w odporności organizmu na stany zapalne.

 

Czekolada- smakołyk z limitem!

 

Czekolada niestety jest smakołykiem o bardzo dużej zawartości tłuszczu i cukru, co wpływa na jej wysoką kaloryczność. Naukowo nie udowodniono znaczącego wpływu jedzenia czekolady na występowanie otyłości.  Wyniki badań przeprowadzone na Uniwersytecie w Hull wykazały, iż kobiety które konsumowały 45 g czekolady dodatkowo dziennie charakteryzowały się niewielkim wzrostem wagi. Natomiast w badaniach z lat 90 stwierdzono niższy wskaźnik BMI u osób często spożywających czekoladę.

 

A więc moi kochani nie 2 tabliczki czekolady dziennie ale 1/4 do np. porannej kawy. Najlepiej wybierać czekoladę gorzką, gdyż zawiera najmniej cukru i wykazano, że zawiera ona najwięcej przeciwutleniaczy, które zapobiegają m. in utlenianiu “złego” cholesterolu, chroniąc tym samym nasze serce. A jak już tak bardzo lubimy słodkie, to wybierajmy czekoladę deserową z dodatkiem orzechów czy owoców, które zwiększą jej wartość odżywczą m. in w wielonienasycone kwasy tłuszczowe czy witaminy. 

 

UWAGA! Przy wyborze czekolady zwracajmy uwagę na jej procent. Im więcej miazgi kakaowej i tłuszczu kakaowego zawiera, tym mniej w niej cukru! A im mniej cukru, tym więcej innych substancji jak witaminy, składniki mineralne i polifenole!

Related Posts

Czy orzechy są zdrowe?

Czy orzechy są zdrowe?

  Orzechy to owoce suche, zamknięte, jednonasienne, które odpadają od rośliny w całości. Ich miejsce na piramidzie zdrowego żywienia (na samym szczycie) może nie zachęca do ich większego spożycia. Nie przekonuje o tym również ich wysoka cena.  Wiele osób odrzuca orzechy, ponieważ są wysokokaloryczne i tłuste ! […]

Zdrowe przekąski

Zdrowe przekąski

Nie ma co ukrywać. Kto nie lubi podjadać i komu to się nigdy nie zdarzyło. W dobie rozwoju przemysłu spożywczego i dużej dostępności coraz to nowych chipsów, batonów, cukierków, ciastek itp. jest to coraz trudniejsze. Warto zadbać jednak, aby podjadanie było korzystne dla organizmu i […]